Svenska Njurcancerdagen 25 september: Fortsatt stora forskningsframsteg gör att fler överlever njurcancer

Report this content

Den positiva forskningsutvecklingen för njurcancer fortsätter. Allt fler överlever cancersjukdomen och nya behandlingar ger hopp.

- HOPP är ledordet i vår förening och med den enorma hastigheten av nya läkemedel och kombinationsbehandlingar så känner vi verkligen hopp och tillförsikt för våra medlemmar, säger Stephanie Bonn, ordförande Njurcancerföreningen.

Magnus Lindskog, docent och överläkare, Karolinska Universitetssjukhuset, medverkar på Njurcancerdagen och sätter fokus på nyare så kallade adjuvanta behandlingar (tilläggsbehandlingar som ges efter huvudbehandlingen) och vad de kan ge för resultat och förväntningar på överlevnad vid njurcancer.

Den som får en njurcancerdiagnos ska kunna följa sin behandling och de steg som tas i en så kallad vårdplan via 1177. Hanna Rafstedt, regional samordnare för kontaktsjuksköterskor och Min vårdplan i Region Stockholm, kommer att gå igenom varför man behöver en vårdplan, hur den fungerar samt vad man gör om man inte får en vårdplan.

Hela programmet finns Njurcancerföreningens hemsida

Media hälsas välkomna

Seminariet är i Stockholm 25/9 med start kl. 19.00 och leds av medicinjournalist Fredrik Hed.

Mötet direktsänds på https://youtube.com/live/WviXR3zamsI?feature=share

Kontakt

Ordförande Njurcancerföreningen Stephanie Bonn, stephanie.bonn@njurcancerforeningen.se

Presskontakt Lena Bergling, lena.bergling@rmpmedia.se 070-2345 158

Seminariet genomförs med stöd av BMS, Ipsen och MSD

Om oss

Njurcancerföreningen är en ideell stöd- och patientförening som startades 2015 efter initiativ av läkare, kontaktsjuksköterskor och patienter. Föreningen är för drabbade och närstående och våra medlemmar finns här för att stötta och ge svar på alla frågor som kan dyka upp. Vi finns här för dig.

www.njurcancerforeningen.se