Vi behöver prata om njurcancer – för det finns hopp

Report this content

Njurcancer är en tyst sjukdom eftersom den oftast upptäcks slumpmässigt i samband med ett läkarbesök för någonting annat.
Oddsen har tidigare varit dåliga och patienter har mötts av tuffa besked: vi får operera men sen vet vi inte hur det går.

- Nu ser det annorlunda ut. För flertalet patienter börjar njurcancer bli en kronisk cancer. Vi har gått in i en ny medicinsk era med många nya behandlingar som gör att vi faktiskt kan leva väldigt länge med vår sjukdom, säger Olof Karlsson, Njurcancerföreningen.

Varje år får ungefär tusen personer i Sverige diagnosen njurcancer.

- De vill vi hitta och berätta för att vi finns. Sjukvården jobbar med sjukdomen, patientföreningen med en helt annan medmänsklighet, kontaktyta och pepp. Den mentala hälsan vid cancer ska aldrig underskattas. Vi kan lösa andra problem än de vården klarar och du kan komma in i en gemenskap och känna att du verkligen inte är ensam, säger Olof Karlsson. Vi måste prata!

Njurcancerföreningen finns i dag i Stockholm och Göteborg. Skåneregionen är på gång och två föreningar planeras att starta i Örebro och Umeå under hösten.

Mer information om World Kidney Cancer Day 20 juni här

Frågor:
Olof Karlsson, Njurcancerföreningen: 072-350 51 28.
Presskontakt: Lena Bergling 070-2345 158.

Om njurcancerföreningen
Initiativet till Njurcancerföreningen kommer från läkare, kontaktsjuksköterskor och patienter som tillsammans vet hur avgörande det är med en väl fungerande patientförening. Föreningen skapades 2015 och bygger sakta men säkert upp en bred verksamhet där medlemmarna sätter agendan. Vi arbetar nära professionen och forskningen för att sprida så mycket information som möjligt om sjukdomen, aktuella behandlingar och nya rön. www.njurcancerforeningen.se
Njurcancerföreningen är en del av Nätverket mot cancer –
www.natverketmotcancer.se