Nobina vinner nytt kontrakt i Värmland

Region Värmland väljer att utöka sitt samarbete med Nobina genom ett nytt kontrakt som omfattar stadstrafik i Karlstad tätort.

Det nya avtalet startar i juli 2025 och sträcker sig över två år och sex månader för att därefter synkroniseras med övriga trafikavtal i länet som samtliga kommer att förnyas under 2027.

Kontraktet innefattar totalt 60 tursatta fordon samt tre fordon som ska förstärka trafiken under de tider på dygnet då flest reser. Majoriteten av fordonen är boggibussar, tillsammans med fyra elledbussar på de mest trafikerade linjerna. Elbussarna kommer att ha täta avgångar och egna körfält, enligt BRT-koncept, som planeras att utvecklas vidare under kontraktstiden för bättre framkomlighet och kunna möta fler resenärer.

− Det är glädjande att Region Värmland tillsammans med oss tydligt vill satsa på en hållbar kollektivtrafik med resenären i fokus. Vi är stolta över förtroendet och ser fram emot samarbetet, säger Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas till och med 24 februari 2023.

David Erixon, kommunikationschef
david.erixon@nobina.se   +46 72 967 02 84

Vi är Nobina. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.

Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2021/2022 närmare 13 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärket Samtrans, Göteborgs Buss, Telepass respektive Ørslev.

Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.

Mer information finns på: www.nobina.com