Topi Simola blir ny vd för Nobina Finland

Topi Simola har utsetts till ny vd för Nobina Finland och till medlem av Nobinas koncernledning. Han kommer närmast från VR Group i rollen som senior Vice President City Traffic och tillträder som vd Nobina Finland den 26 augusti. Samtidigt axlar nuvarande vd Petri Auno en ny roll inom Nobina som COO med koncernövergripande ansvar för bland annat inköp, säkerhet och implementation av koncerngemensamma arbetssätt.

Topi har lång erfarenhet inom kollektivtrafikbranschen och flertalet ledande positioner, där han framgångsrikt har drivit och utvecklat verksamheten utifrån både strategiska och operativa funktioner.

− Jag är glad att kunna välkomna Topi till Nobina. Med sin gedigna erfarenhet från den upphandlade kollektivtrafiken i både Finland och Sverige, är jag övertygad om att Topi tillsammans med den finska ledningsgruppen kommer att lyfta vår position i Finland till nästa nivå, och fortsätta att stärka Nobina i Norden, säger Henrik Dagnäs, koncernchef Nobina.

− Det är mycket glädjande att få bli en del av ett bolag med så tydlig framåtanda. Jag ser fram emot att tillsammans med engagerade kollegor få fortsätta driva både vår verksamhet och den hållbara utvecklingen framåt. Kollektivtrafiken har en central roll i att skapa en mer hållbar framtid, och jag är stolt över att vara en del av denna resa, säger Topi Simola.

Från och med 1 september går Petri in som COO Nobina med ansvar över de koncernövergripande funktionerna för inköp, start och implementation, säkerhet samt e-mobility. Petri kvarstår som medlem i koncernledningen.

− Petri har under sina år som vd Nobina Finland uppvisat stort kunnande om Nobina och branschen som helhet. Hans operativa erfarenhet kommer att vara en viktig del i Nobinas fortsatta utveckling och framgång, säger Henrik Dagnäs.

− Jag ser fram emot att få ta med mig mina operativa erfarenheter in i min nya roll som COO, där jag tillsammans med kunniga kollegor kommer fokusera på att utveckla och stärka Nobinas position på den nordiska marknaden. Det är spännande att få ta sig an nya utmaningar och fortsätta bidra till Nobinas fortsatta framgång och tillväxt, säger Petri Auno.

David Erixon, Head of Media Relations
david.erixon@nobina.se   +46 72 967 02 84

Vi är Nobina. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken. Varje dag, året runt, väljer en miljon människor att resa mer hållbart med oss. Från norr till söder, i stadsmiljö och på landsbygden. Till nästa hållplats, eller hela vägen hem. Tillsammans med våra resenärer och uppdrags-givare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt. Från ett välkomnande bemötande och en bekväm bussresa, till ny smart teknik som bidrar till fler fossilfria resor. En unik möjlighet att skapa förändring.

Koncernen är verksam i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsatte 2023/2024 över 13 miljarder kronor. På den svenska och danska marknaden erbjuder Nobina även omsorgsresor under varumärket Samtrans Göteborgs Buss, Telepass respektive Ørslev.

Tillsammans förflyttar vi samhället varje dag.

Mer information finns på: www.nobina.com