Altor-ägda Network of Design utökar bolagsgruppen med anrika Byarums Bruk

Report this content

Bolagsgruppen Network of Design (NOD) som grundades 2020 med ambitionen att etablera ett ledande nätverk för ambitiösa skandinaviska entreprenörer av designprodukter, har förvärvat majoriteten i sitt sjunde bolag, Byarums Bruk. I gruppen finns sedan innan de framgångsrika bolagen String Furniture, Photowall, Cooee Design, Kid’s Concept, Wall of Art och Norling Studio.

Anrika Byarums Bruk som grundades i Småland 1947 har gjort sig speciellt kända för sina hållbara, gjutna aluminiumsoffor för offentliga miljöer som gator och torg, parker och golfbanor. Sofforna och andra aluminiumprodukter såsom bord, bänkar, stolar och växtkärl produceras för att kunna stå utomhus året runt i decennier, och när en produkt slutligen gjort sitt, går materialet tillbaka in i kretsloppet, smälts ner och återuppstår i ny form – i generation efter generation. Byarums bruk omsatte under 2021 strax över 30 MSEK med en god lönsamhet.

”Vi fortsätter vår tillväxtresa inom skandinavisk kvalitetsdesign och med Byarums Bruk förstärker vi vår produktportfölj med ytterligare ett ikoniskt varumärke och ett mycket fint produktutbud”, säger NODs vd Therese Hillman. ”Vi har stora ambitioner vad gäller samarbeten och synergier mellan våra bolag, framför allt inom digitalisering och internationell tillväxt, och vi ser redan att nätverksmodellen bär frukt. Vår dialog med Byarums Bruk uppstod genom en annan entreprenör och det är oerhört glädjande att dessa starka, skandinaviska bolag ser potentialen i vår affärsmodell.”

”NODs nätverksstrategi och kompetensen hos de andra bolagen i gruppen är en helt unik kombination”, säger Joakim Ståhl, vd för Byarums Bruk. ”Efterfrågan på våra hållbara produkter för mötesplatser utomhus ökar i takt med att de gröna ytorna blir en allt viktigare faktor vid val av boende och nyetablering. Tack vare NODs affärsmodell kommer vi nu kunna möta denna efterfrågan och samtidigt växla upp inom B2C och export tillsammans med de andra designbolagen. Produkter med högt designvärde, lång hållbarhet och bra kvalitet står högt i kurs och vi ser väldigt ljust på framtiden tillsammans med NOD”.

NOD ser fortsatt ett intresse bland andra designvarumärken att ansluta sig till nätverket. Tillväxten för NOD kommer, förutom via förvärv, att komma genom den organiska tillväxt som nu sker i gruppens alla bolag, drivet av omsättningsökning både online och internationellt.

För mer information, vänligen kontakta:

Therese Hillman, VD Network of Design, +46 739 48 40 67

www.nodgroup.com