Olyckorna minskar bland de som använder delade elsparkcyklar

Report this content

Ny europeisk statistik visar att antalet skador per miljon resor med elsparkcyklar minskade med 44 procent under 2023 jämfört med 2022. Allvarliga incidenter som krävde medicinsk behandling och dödliga skador minskade med 19 procent. Skadorna orsakades främst av fall eller kollisioner med tyngre motorfordon.

I ett pressmeddelande från Micro-Mobility for Europe (MMfE) rapporteras att skadorna för användare av delade elsparkcyklar fortsatte att minska dramatiskt i EU under 2023. Denna trend bekräftas nu av operatörerna för hyrda/delade elsparkcyklar i de nordiska länderna.

– Vi operatörer ser att antalet olyckor minskar även i de nordiska länderna. Det beror på en kombination av informationsinsatser och säkerhetsåtgärder såsom mer robust fordonsdesign och tekniska lösningar, samt att fler har börjat vänja sig vid elsparkcyklar som fordonsslag, säger Tina Ghasemi som är policychef på operatören Voi samt ordförande för den nordiska organisationen Nordic Micromobility Association (NMA).

Vidare visar en nyligen genomförd studie från Chalmers tekniska högskola i Sverige att delade elsparkcyklar är avsevärt säkrare än deras privatägda motsvarigheter. Studien jämförde stabilitet och bromskraft mellan olika fordonstyper, inklusive delade och privata elsparkcyklar, där forskarna fann att delade elsparkcyklar kan bromsa snabbare och säkrare, vilket gör det lättare att undvika olyckor.

Statistiken för privata elsparkcyklar är dock mer svårtolkad eftersom det är svårare att få fram data kring dessa fordon.

– Nu behöver vi fortsätta dialogen med lagstiftare och kommuner om vilka åtgärder som kan vidtas i trafikmiljön för att denna trend ska hålla i sig. Det finns fortfarande mycket att göra för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter som färdas i både cykelbana och körfält, avslutar Tina Ghasemi.

För mer information kontakta:

Bird
press@bird.co

Bolt
Jens Öhgren, PR Officer

jens.ohgren@bolt.eu

Lime
Fredrik Timell, Public Policy Director

fredrik.timell@li.me
press-sw@li.me

TIER Mobility
Dan Nerén, Head of Senior Public Policy - Manager Nordics

dan.neren@tier.app
press@tier.app

Voi
Sofie Cederberg, Communications Manager

press@voi.com

Om Nordic Micromobility Association:
Nordic Micromobility Association (NMA) är ett gemensamt initiativ av mikromobilitetsföretag, främst elsparkcykeloperatörer. Föreningen arbetar för att främja branschen, uppmuntra konkurrens och fortsätta att etablera dialog med städer och regeringar i hela Norden. Vårt primära mål är att upprätthålla höga standarder för mikromobilitetstjänster i Norden i linje med våra befintliga avtal i städer. NMA är en organisation öppen för alla mikromobilitetsaktörer som följer det gemensamt framtagna “Code of Conduct”. Medlemmar är Bird, Bolt, Lime, TIER och Voi.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi operatörer ser att antalet olyckor minskar även i de nordiska länderna. Det beror på en kombination av informationsinsatser och säkerhetsåtgärder såsom mer robust fordonsdesign och tekniska lösningar, samt att fler har börjat vänja sig vid elsparkcyklar som fordonsslag.
Tina Ghasemi, policychef på operatören Voi samt ordförande för den nordiska organisationen Nordic Micromobility Association (NMA)
Nu behöver vi fortsätta dialogen med lagstiftare och kommuner om vilka åtgärder som kan vidtas i trafikmiljön för att denna trend ska hålla i sig. Det finns fortfarande mycket att göra för att öka trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter som färdas i både cykelbana och körfält.