Hållbara innovationsbolaget Svenska Aerogel gör sin digitala transformationsresa tillsammans med Nordlo

Nordlo tar ett helhetsgrepp om Svenska Aerogels IT-miljö. Med snabbfotad närvaro levererar Nordlo drift, support, klienthantering och konsulter som stöttar Svenska Aerogels tillväxtresa.

– Hos Nordlo finns det kunniga medarbetare och bra lösningar som passar oss och kan skalas upp i takt med att vi växer. Dessutom märks det att man sätter stort värde på kundrelationen, säger Tor Einar Norbakk, vd för Svenska Aerogel.

Quartzene ett hllbart aerogelmaterial som anvnds inom industri till bland annat isolering viktbesparing och brandskydd

Svenska Aerogel producerar Quartzene, ett hållbart aerogelmaterial som används inom industri till bland annat isolering, viktbesparing och brandskydd. Hållbarhet genomsyrar hela företaget, från miljövänlig produktion till hållbara verksamhetsprocesser.

– Nordlo har lång erfarenhet av att leverera driftssäkra lösningar till industribolag som vill ligga i framkant. Svenska Aerogels hållbara affärsidé bidrar till de globala hållbarhetsmålen och ligger i linje med Nordlos egna hållbarhetsarbete, säger Michael Angelryd, försäljningschef på Nordlo Södra Norrland.

Samarbetet som inleds under september 2023, innebär flytt av Svenska Aerogels IT-miljö till Nordlos svenska datacenter. Som bolagets förlängda IT-avdelning tar Nordlo ett helhetsansvar för drift, säkerhetslösningar, klienthantering och support. Utöver detta levereras även hårdvara och stöttning av konsulter både på distans och på plats hos kund.

– Det är viktigt för oss med en nära partner, som är tillgänglig och förstår vår organisation. Nordlos erfarna medarbetare, flexibla erbjudande och engagerade rådgivning gör dem till en IT-partner vi kan utvecklas tillsammans med. Vi har höga förväntningar på det här samarbetet, säger Tor Einar Norbakk.

– Svenska Aerogel är ett spännande bolag under tillväxt och vi ser fram emot att stötta dem på deras digitala transformationsresa. Med nära samarbete, rådgivning och tajt dialog kommer vi etablera ett långsiktigt och framgångsrikt partnerskap, säger Michael Angelryd.

Om bolaget:

Svenska Aerogel grundades år 2000 och tillverkar Quartzene, ett hållbart producerat aerogelmaterial framställt av kisel och vatten. Materialet används till bland annat isolering, viktbesparing och brandskydd inom branscher som bygg och fastighet, transport, processindustri och pappersmassaindustri. Svenska Aerogel noterades 2016 och är det första noterade bolaget som är certifierat med ISO 26000. Idag har företaget 20 anställda baserade i Gävle.

Michael Angelryd, försäljningschef, Nordlo Södra Norrland, michael.angelryd@nordlo.com

Nordlo erbjuder IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentlig verksamhet i Norden, på regional, nationell och internationell nivå. Med strategisk rådgivning, ett nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att driva digitaliseringen framåt. Nordlo har cirka 850 medarbetare på 46 orter i Sverige och Norge. Omsättningen uppgick år 2022 till 1,9 miljarder SEK. Läs mer på https://nordlo.com/

Hos Nordlo finns det kunniga medarbetare och bra lösningar som passar oss och kan skalas upp i takt med att vi växer. Dessutom märks det att man sätter stort värde på kundrelationen.
Tor Einar Norbakk, vd för Svenska Aerogel