IT-raketen Nordlo siktar på Tyskland – ägarna fyller kassan med 140 MEUR

Den svenska IT-koncernen Nordlo har på sex år dubblat omsättningen och antal medarbetare i Sverige och Norge, både organiskt och med förvärv. Nu ska tillväxten ta fart ytterligare, ägarna tillför 140 miljoner EUR, motsvarande drygt 1,5 miljarder SEK, i en ny fond för att satsa på bland annat Tyskland och norra Europa.

– Nordlos mål är nu att växa med större förvärv och etablera närvaro i fler europeiska länder. Både stora och små företag söker en nära IT-partner som de kan växa tillsammans med, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo och Patrice Jabet, partner på FSN Capital Partners.

Investmentbolaget FSN Capital Partners bildade 2018 koncernen Nordlo och tillför nu 140 miljoner EUR i en ny investeringsfond, med målet att Nordlo ska upprepa framgångarna i Sverige och Norge på andra marknader.

– Med ytterligare kapital kan vi förvärva ännu större aktörer i Norden men också på andra marknader. Just nu ser vi noggrant på Tyskland med en IT-marknad som har likheter med Sveriges och vars kundbehov matchar Nordlos affärsmodell. Vi ser stor potential för Nordlo.

Nordlos nyckel till att låsa upp marknaderna är att kombinera den stora IT-koncernens muskler med närheten till kunderna. Resultatet syns i bolagets starka tillväxt sedan starten 2018 och goda betyg i årliga kundundersökningar. Hittills har Sverige och Norge varit fokusmarknader, där 15 förvärv genomförts hittills.

– Det är tydligt att IT-branschen växer med nya teknologier och lösningar vilket bidrar till att både komplexiteten och efterfrågan kommer fortsätta att öka. Många söker en IT-partner som kan guida dem rätt, detsamma gäller i flera länder i norra Europa, såsom Tyskland, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Patrice Jabet, partner på FSN Capital Partners, håller med:

– Trender som ökad digitalisering av kärnverksamheten, framväxten av molntjänster och ökade säkerhetskrav gör att Nordlo har mycket attraktiva marknadsförutsättningar på den europeiska IT-tjänstemarknaden.

IT-företaget Nordlo bildades 2018 genom en sammanslagning av Zetup, Office IT-Partner, Dicom och norska IT total. Nordlo är idag en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur och omsätter 2,1 miljarder SEK med cirka 900 anställda.

Om FSN Capital Partners

FSN Capital Partners är ett ledande nordeuropeiskt private equity-bolag. 2018 förvärvade FSN de bolag som lade grunden för Nordlo. Nordlo har sedan dess förvärvat 15 bolag i Sverige och Norge. Idag äger FSN cirka 84 procent av Nordlo, resten består av aktieägare, entreprenörer och anställda på Nordlo.

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com