Nordlo blir Göteborgs Hamn AB:s nya IT-partner

Nordlo vinner upphandlingen med Göteborgs Hamn AB i konkurrens med flera andra starka aktörer. Avtalet sträcker sig i upp till åtta år och innebär bland annat leverans av IT-infrastruktur, drift och support samt IT-säkerhet till Göteborgs Hamn AB:s breda logistikverksamhet.

– Vi sökte en partner som säkerställer en fantastisk användarupplevelse för våra medarbetare. Nordlo har musklerna att stötta oss i den dagliga driften och matcha de höga kvalitets- och säkerhetskrav vi ställer. Tillsammans kan vi möta framtidens teknikutmaningar, säger Martin Johannesson, Head of IT & Cybersecurity på Göteborgs Hamn AB.

Martin Johannesson, Head of IT & Cybersecurity på Göteborgs Hamn AB och Ola Hammarstedt, affärsansvarig inom affärsområdet National på Nordlo.

Göteborgs hamn är Skandinaviens största hamn och spelar en central roll i Sveriges kontakt och handel med omvärlden. Hamnen klassas som samhällsviktig verksamhet och har höga krav på säkerhet.

Nordlo blir nu Göteborgs Hamn AB:s IT-partner och leverantör av IT-infrastruktur, nätverks- och serverdrift samt IT-säkerhetslösningar och användarsupport. Målet är att skapa en modern, digitaliserad och innovativ hamn i framkant, en ambition som genomsyrar hela verksamheten.

– Informations- och cybersäkerhet står högt på agendan både för Nordlo och Göteborgs Hamn AB. Vi ser fram emot en utvecklande resa där vi tillsammans rustar för de omvärldsutmaningar och krav som kommer vår väg. Rätt IT-stöd är avgörande för att våra medarbetare ska kunna skapa en effektiv, hållbar och digitalt framåtlutad transportlogistik. Nordlo är starka inom alla de områden vi valde att upphandla och har en leveransform vi tror på, säger Martin Johannesson.

Nordlo ska bland annat bygga en helt ny IT-miljö med stärkt fokus på kvalitet och säkerhetshöjande åtgärder, ett projekt som redan är igång och väntas vara klart i slutet av mars 2024.

– Både Nordlo och Göteborgs Hamn AB ser nära samarbete och verksamhetsförståelse som grunden för ett lyckat partnerskap. Det handlar om förståelse för verksamhetens tekniska behov, men framför allt om att förstå och skapa värde för människorna som jobbar på Göteborgs Hamn AB. Vi ser fram emot ett utvecklande partnerskap, byggt på ömsesidigt ansvar och engagemang, säger Ola Hammarstedt, affärsansvarig inom affärsområdet National på Nordlo.

Bengt-Göran Kangas, affärsområdeschef Nordlo National, +46 (0) 708-51 77 32, bengt-goran.kangas@nordlo.com
Jonas Forss, försäljningsdirektör Nordlo National, +46 (0) 722-06 54 27, jonas.forss@nordlo.com
Ola Hammarstedt, affärsansvarig Nordlo National, +46 (0) 736-84 04 09, ola.hammarstedt@nordlo.com

Nordlo erbjuder IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentlig verksamhet i Norden, på regional, nationell och internationell nivå. Med strategisk rådgivning, ett nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att driva digitaliseringen framåt. Nordlo har cirka 850 medarbetare på 46 orter i Sverige och Norge. Omsättningen uppgick år 2022 till 1,9 miljarder SEK. Läs mer på https://nordlo.com/

Vi sökte en partner som säkerställer en fantastisk användarupplevelse för våra medarbetare. Nordlo har musklerna att stötta oss i den dagliga driften och matcha de höga kvalitets- och säkerhetskrav vi ställer. Tillsammans kan vi möta framtidens teknikutmaningar.
Martin Johannesson, Head of IT & Cybersecurity på Göteborgs Hamn AB