Nordlo förvärvar Nisec i Sarpsborg

Nordlo, Nordens IT- och digitaliseringspartner, förvärvar det norska IT-bolaget Nisec i Sarpsborg. Därmed har Nordlo genomfört sitt tredje uppköp under året för att stärka positionen i Norge.

När Nordlo etablerades i maj 2019 fanns redan ett norskt förvärv inom koncernen, dåvarande IT-total i Vennesla i södra Norge. I januari 2020 förvärvades Lerøen Datapartner i Bergen, i augusti även Appex Operations i Haugesund och nu Nisec i Sarpsborg, längst den norska ostkusten. Jag är mycket nöjd med köpet av Nisec, dels för att de har ett erbjudande och en position som kompletterar Nordlo väl, dels för att Nordlo nu breder ut sin verksamhet längs samtliga kuster i Norge, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Rune Johannessen, vd Nisec.

Nisec, som erbjuder tjänster inom IT-säkerhet, molntjänster och infrastruktur, fokuserar på små och medelstora företag i regionen runt städerna; Fredriksstad, Sarpsborg, Moss och Halden. Bolaget grundades 1999 av Rune Johannessen, vd, och André Sandvik och omsätter ca. 45 miljoner norska kronor. Idag har Nisec 21 anställda med kontor i Sarpsborg, sydost om Oslo, samt ett satellitkontor i Oslo.

Förvärvet av Nisec är ännu ett steg i rätt riktning i etableringen av en stark IT- och digitaliseringspartner med ett nationellt fotavtryck. Vi har redan sett ett bra resultat och ett nära samarbete mellan våra kontor. Våra avdelningar i Norge genererar synergier från varandra och vi ser väldigt mycket fram emot att få ny expertis, genom nya energiska kollegor, och därmed en ännu större nationell täckning. Detta ger våra kunder bättre tjänster och innebär att vi på Nordlo kan arbeta nära våra kunder. Jag välkomnar Nisec till vårt team och ser fram emot nya spännande möjligheter tillsammans med dem, säger Geir Sandaker, affärsområdesansvarig för Nordlo i Norge.

Större tjänsteutbud och fler experter gynnar kunderna
Genom förvärvet ökar Nordlo-gruppen till 686 medarbetare och kontor på 39 orter i Sverige och Norge. Nordlos uppköp kommer även att innebära att Nisecs kunder nu får tillgång till Nordlos totala tjänsteutbud och experter i Norden. Nisec kommer att byta namn till Nordlo och Rune Johannessen blir vd för Nordlo Sarpsborg AS.

Våra affärsområden och produkter överensstämmer och kompletterar Nordlos erbjudande och våra styrkor matchar varandras väl, vilket kommer att gynna både befintliga och nya kunder i regionen. Att bli en del av Nordlo-koncernen innebär att våra kunder får tillgång till; bättre leverantörsavtal, en djupare och bredare kompetensbank och fler resurser. Nordlos ledningsmodell, som bygger på lokala affärer och beslut, fällde avgörandet för oss i Nisec att bli en del av Nordlo – det kommer att säkerställa vår framtida expansion i regionen, säger Rune Johannessen, vd för Nisec.

Om Nisec:
Nisec erbjuder tjänster inom IT-säkerhet, molntjänster och infrastruktur. Företaget grundades 1999 med fokus på att följa utvecklingen inom teknologi och IT-säkerhet för att kunna ge små och medelstora företag en förutsägbar IT-vardag. Nisec verkar i det centrala östlandet i Norge, runt städerna; Fredriksstad, Sarpsborg, Moss och Halden. Idag har bolaget 21 anställda och omsätter ca. 45 miljoner norska kronor. Läs mer på: nisec.no

Fredrik Almén, koncernchef Nordlo,+46 703331559, fredrik.almen@nordlo.com
Geir Sandaker, affärsområdesansvarig Nordlo Norge, +47 90671111, geir.sandaker@nordlo.com

Rune Johannessen, vd Nisec, +47 93 019304, rune.johannessen@nisec.no

Nordlo, Nordens IT- och digitaliseringspartner, bildades 2018 genom en sammanslagning av Zetup, Office IT-Partner, Dicom och norska IT total. Sedan dess har Nordlo förvärvat ytterligare fyra bolag; Netcomp, Insignis IT, Lerøen Datapartner och Appex Operations samt etablerat verksamhet i Helsingborg. Med fokus på rådgivning och lokal förankring ska den nya koncernen bli en stark nordisk utmanare inom molntjänster, infrastruktur, outsourcing och digitalisering för såväl nationella som internationella organisationer. Nordlo har idag 665 medarbetare på 38 orter i Sverige och Norge, samt en årsomsättning på 1,3 miljarder. Läs mer på: https://nordlo.com/

När Nordlo etablerades i maj 2019 fanns redan ett norskt förvärv inom koncernen, dåvarande IT-total i Vennesla i södra Norge. I januari 2020 förvärvades Lerøen Datapartner i Bergen, i augusti även Appex Operations i Haugesund och nu Nisec i Sarpsborg, längst den norska ostkusten. Jag är mycket nöjd med köpet av Nisec, dels för att de har ett erbjudande och en position som kompletterar Nordlo väl, dels för att Nordlo nu breder ut sin verksamhet längs samtliga kuster i Norge.
Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.