Nordlo går mot strömmen – satsar på lokalt förankrat IT-bolag i Uppsala

Office IT-partner i Uppsala blir nu Nordlo. IT-bolaget särskiljer sig från konkurrenterna i kommunen med en tydlig lokal prägel samtidigt som det finns gemensamma muskler i bolaget för att kunna växa.

– Vi satsar på starka lokalkontor där vi kan vara nära kunderna, förstå deras utmaningar och hjälpa dem på plats här i Uppsala. Nordlos lokala fokus tror jag är helt rätt för vår marknad här, och det gynnar även det lokala näringslivet, säger Anders Gester, vd för Nordlo i Uppsala.

Anders Gester, vd för Nordlo i Uppsala

Office IT-partner har funnits i Uppsala sedan 1997. Kunderna är företrädesvis små och medelstora organisationer som har behov av lösningar inom IT-drift, kommunikation, print, mötesrum och arbetsplats.

Bolaget kommer fortsätta ha ett lokalt fokus med kunden i centrum. Nordlos gemensamma finansiella muskler kommer att hjälpa lokalkontoren att bland annat ta globala molntjänster och anpassa dem för lokala företagare och organisationer i Uppsala. Framförallt små- och medelstora företag kommer i allt större utsträckning vilja konsumera molntjänster både för att effektivisera den egna verksamheten och i sin tur hjälpa sina kunder att göra bättre affärer.

– Vi kan paketera och leverera molntjänster till ett attraktivt pris jämfört med om kunderna gör det själva och dessutom med högre kvalitet, det tror jag många här är beredda att investera i, säger Anders Gester, vd Nordlo Uppsala.

I Uppsala finns även Nordlos utbildningsbolag, som erbjuder tjänster över hela Norden. Verksamheten startade redan 1989 och kunderna utgörs av allt från småföretag till stora koncerner. Även kommuner och landsting återfinns i kundstocken.

– Under de senaste åren har det varit stor efterfrågan på utbildningar inom Office 365, för att kunderna ska kunna använda mjukvaran på ett bra sätt. Men även Adobe, Mac-Office, serverapplikationer mm, både för användare och tekniker, efterfrågas, säger Jan-Gunnar Nergård, vd för Nordlos utbildningsbolag.

Anders Gester, vd Nordlo Uppsala: 018-56 75 07, anders.gester@nordlo.com
Jan-Gunnar Nergård, vd Nordlos utbildningsbolag: 0708-74 70 28, jan-gunnar.nergard@nordlo.com

IT-företaget Nordlo bildades 2018 genom en sammanslagning av IT-bolagen Zetup, Office IT-Partner, Dicom och norska IT total. Med fokus på rådgivande IT och lokal förankring ska den nya koncernen bli en stark nordisk utmanare inom molntjänster, infrastruktur och digitalisering för såväl små som medelstora organisationer. Nordlo har idag 575 medarbetare på 34 orter i Sverige och Norge, samt en årsomsättning på 1,2 miljarder. https://nordlo.com/