Nordlo utökar koncernledningen och internrekryterar Magnus Blomberg till CTO

Från och med 1 maj 2024 tillträder Magnus Blomberg, 47, tjänsten som ny Chief Technical Officer, CTO, med ansvar inom strategiska partnerskap och förvärv. Syftet är att Nordlo ska öka tillväxttakten. Tjänsten är ny för Nordlo och kommer att ingå i koncernledningen.

– Vi tillsätter denna nyckelfunktion för att utveckla Nordlos strategiska partnerskap, teknikplattform och publika molntjänster. Magnus som CTO kommer vara fundamental i arbetet med nya förvärv och vår tillväxtresa, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Magnus Blomberg, CTO på Nordlo och Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Nordlo omsätter idag 2,1 miljarder SEK, har 900 anställda på 40 orter runt om i Sverige och Norge. Med avsikten att öka tillväxten, både organisk och genom förvärv, inrättas en ny tjänst i Nordlos koncernledning, Chief Technical Officer, CTO, till vilken Magnus Blomberg utses.

– Mitt uppdrag är brett och innefattar att utvärdera nya marknader och kompetensområden för Nordlo samt granska potentiella förvärv både kommersiellt och tekniskt. De förvärv vi sedan går vidare med är jag delaktig i att integrera i Nordlos koncern och ekosystem, säger Magnus Blomberg, nytillträdd CTO på Nordlo.

Att kvalitetssäkra och sedan lotsa in nya förvärv i koncernen är en kritisk process. Det innebär dels att säkerställa att de tilltänkta förvärven passar i koncernen, dels säkerställa att det nya bolaget följer de planerade förändringar som identifierats under förvärvsprocessen, och även att bolaget ska kunna dra nytta av synergierna inom Nordlo-koncernen.

Arbetet som CTO innefattar dessutom att underhålla strategiska partnerskap, bland annat med Microsoft, för att utveckla och stärka Nordlos erbjudande.

– Våra kunder står inför en stor förflyttning gällande bland annat säkerhet och molntjänster. Det är en transformation Nordlo behöver göra tillsammans med våra partners och kunder. Vi måste därför löpande säkerställa aktuella kontaktytor till våra strategiska partners, så att vi alltid har rätt information och stöd från dem.

Den nya tjänsten som CTO kommer vara en brygga mellan både kompetens och företagskultur.

– Det är en styrka jag har, att översätta teknik, affär och företagskultur mellan olika kompetensgrupper. Jag har alltid drivits av att utveckla nya saker och har närmat mig förvärv på Nordlo i flera år. Nu får jag tid att utveckla det området mer vilket jag verkligen ser fram emot, säger Magnus Blomberg, CTO på Nordlo.

Magnus Blomberg kommer från ett av de tre ursprungliga Nordlobolagen Zetup, vilket han var med och grundade, och har sedan dess haft tjänsten teknisk chef.

– Vi vet hur bra Magnus Blomberg är och ser potentialen med att öka hans ansvar och befogenheter. Förutom hans nya uppdrag kommer Magnus att fortsätta vara ett internt bollplank till våra olika affärsområden och rådgivare när det gäller Nordlos tekniska val och strategier, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Vi tillsätter denna nyckelfunktion för att utveckla Nordlos strategiska partnerskap, teknikplattform och publika molntjänster. Magnus som CTO kommer vara fundamental i arbetet med nya förvärv och vår tillväxtresa.
Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.