Svenska företagens investeringar i molntjänster har fördubblats – ännu större efterfrågan väntas

Investeringar i molntjänster har fördubblats de senaste sex åren. Det visar data från Nordlo som undersökningsföretaget Radar har tagit fram.

– Den starka tillväxten kan förklaras av de svenska företagens behov av flexibilitet och att vara snabbrörliga, säger Magnus Blomberg, CTO på Nordlo.

Magnus Blomberg, CTO på Nordlo

Det svenska undersökningsföretaget Radar Group bevakar investeringar inom IT-branschen. På uppdrag av Nordlo har Radar undersökt hur investeringar i molntjänster sett ut sedan år 2018 fram till idag. År 2018 investerades 12,6 miljarder SEK i molntjänster i Sverige. I år är prognosen 24,6 miljarder SEK. På sex år har alltså investeringarna i molntjänster fördubblats.

– Att intresset för molnbaserade tjänster kraftigt ökar ser vi hos våra kunder. För bara några år sedan behövde vi ofta förklara vad molnbaserat är, medan kunderna idag frågar om vilka molnbaserade tjänster som finns tillgängliga och är lämpliga för dem, säger Magnus Blomberg.

En drivande orsak är enligt Magnus Blomberg att såväl leverantörer som kunder har nått en högre digital mognadsgrad, där IT-bolagen erbjuder anpassade tjänster och system som marknaden efterfrågar.

– Det är idag enklare för företag att skaffa rätt verktyg anpassat för sin verksamhet. Ta exempelvis CRM- eller ERP-system. Tidigare fanns få val, och de handlades upp av IT-chefen via långa licenser eller ramavtal. Idag finns fler valmöjligheter, högre transparens i vad som erbjuds och prenumerationsbaserade avtal. Det gör att även chefer som inte har kunskap inom IT kan ta beslut.

– Att köra affärskritiska applikationer via molntjänster har blivit kostnadseffektivt för företagen och de får snabbare tillgång till ny funktionalitet, säger Magnus Blomberg.

Nordlo ser att tillväxten av molnbaserade tjänster kommer fortsätta öka. Företagen söker mer flexibilitet och snabbrörlighet.

– Framtidens teknik finns i de publika molntjänsterna och de kommer på sikt ersätta företagens egna applikationstjänster och databasplattformar. Kanske kommer även delar av verksamheten att läggas i molnet.

– Utvecklingen av nya applikationer, framfarten av AI-lösningar och nya arbetssätt kräver en annan IT-infrastruktur än vad företagen haft tidigare. Och där passar molntjänsterna in som handen i handsken. Vi ser det, och det gör även våra kunder. Därför kommer marknaden för molntjänster att öka rejält de närmaste åren, säger Magnus Blomberg, CTO på Nordlo.

Så mycket investerar svenska företag i molntjänster (miljarder SEK)

• 2018: 12,62
  • 2019: 14,2
  • 2020: 15,52