Aktiefonder fortsatt populära trots nedgång

Juni bjöd på en tung börsmånad där de flesta marknaderna föll på grund av ökad oro för handelskrig och svagare konjunktur. Trots det föredrar privatspararna fortsatt aktiefonder.

Fondspararna fortsatte att spara i aktiefonder trots att marknaderna generellt backade i juni. Det är fortfarande breda globalfonder som lockar spararna.

Vi ser stora inflöden i aktiefonder samtidigt som man sparar allt mer på sparkonto. I rådande börsläge tycker jag att det är en alldeles utmärkt kombination, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Efter en långvarig börsuppgång kan det nu vara läge att se över sin risknivå.

Genom att kombinera aktiemarknadens avkastning med sparkontots trygghet får man den trygghet som behövs om det börjar skaka på finansmarknaderna, säger Joakim Bornold.

Privatspararna har under en längre tid sålt mer nischade fonder och det gällde även för handeln i juni.

Många passade på att sälja sina Europafonder under månaden. Med tanke på den svenska kronans försvagning gentemot euron var det en snabb vinst man kunde plocka hem, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i juni hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX  SEB EASTERN EUROPE SMALL CAP EUR
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK  CARNEGIE STRATEGIFOND A
ROBUR ACCESS ASIEN SEK  TEMPLETON KOREA FUND
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEX  HANDELSBANKEN TILLVÄXTMARKNADSFOND
DNB GL INDEKS  BLACK ROCK WORLD ENERGY FUND
MSDW INVF GLOBAL OPPORTUNITY A USD  DANSKE INVEST SICAV FONDER EUROPE SMALL CAP
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG  GAM START CREDIT OPPORTNUNITIES EUR CLASS ACC
SPILTAN GLOBALFOND INVESTMENTBOLAG  LANNEBO EUROPA SMÅBOLAG A
SPP AKTIEFOND GLOBAL  DANSKE LATINAMERIKA KLASS SEK
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE  SCHRODER ISF EMERGING EUROPE A Acc

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.