Aktiehandel februari – Nya spararfavoriter i köptoppen

I februari är aktier som Volvo, Boliden och Swedish Match bland de mest nettoköpta, visar statistik från Nordnets svenska kunder.

-  Rotationen från tillväxtbolag till värdebolag fick nya favoriter att slå sig in med dunder och brak i spararnas köptopp, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Större delen av februari präglades av hög riskaptit och uppgångar på börsen.

-   Men vi fick också, mot slutet av månaden, en påminnelse om risken för högre räntor i inflationens spår. Högre räntor gör det svårare att räkna hem värderingar som stuckit iväg. Därför slår ”räntefrossan” framför allt mot tillväxtbolag, säger Frida Bratt.

Rotationen syns i spararnas aktieval, där nya favoriter tagits plats i toppen. Mest nettoköpt är Volvo.

-   Cykliska bolag tros ha framtiden för sig, när samhället går mot en normalisering. Dessutom kommer utdelningarna tillbaka. Volvo kom med en fin rapport, där plumpen var halvledarbristen, framför allt är Volvo ett ”utdelningscase” där spararna hoppas på pengaregn längre fram, säger Frida Bratt.

Att Boliden finns med i köptoppen är även det ett tecken i tiden.

-   Boliden har medvind i kopparrallyt. Bolaget kom med en stabil rapport där man beslutade om att dela ut extra, och det lockar, säger Frida Bratt.

Även Swedish Match köps friskt i februari.

-   Aktien rasade på rapporten, och då passade privatspararna på att köpa. Många tror på tillväxtpotentialen framför allt för tobaksfria Zyn, säger Frida Bratt.

För andra månaden i rad toppar Spotify listan över mest sålda aktier bland svenska sparare på Nordnets plattform.

-   Spotify har haft en helt fenomenal kursutveckling på Wall Street. Men när vi nu har en stigande långränta i USA så sätter det press på alla tillväxtbolag. Samma sak gäller kursrusaren Sinch, som också nettosäljs i februari, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i februari:

Mest köpta Mest sålda
Volvo Spotify
Swedish Match Sinch
Embracer Group Intrum
Swedbank Stillfront
Investor Atlas Copco
Evolution Gaming Nordea
Kinnevik Fingerprint Cards
Tele2 H&M
Zaptec Hexpol
Boliden Assa Abloy

För mer information, kontakta:

Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat

-Rotationen från tillväxtbolag till värdebolag fick nya favoriter att slå sig in med dunder och brak i spararnas köptopp
Frida Bratt, sparekonom på Nordnet