Aktiehandel i april: Greklandsspöket förstörde rapportfesten

Statistik från Nordnet över aktiehandeln under april visar att privatspararna har nettoköpt aktier. Föregående månad var bilden tvärtom då aktier nettosåldes. April har präglats av bolagens kvartalsrapporter, där många har överraskat positivt. Börshumöret är på uppgång bland spararna, men de breda kurslyften hålls tillbaka av oron för den grekiska ekonomin.

På köpsidan hittas såväl vinnare som förlorare. H&M och Trelleborg levererade båda rapporter som slog marknadens förväntningar, medan Nokias resultat togs emot negativt. - Den tydligaste trenden under april är att spararna handlar på rapporterna. Man köper aktier som visar starka resultat och där det finns fortsatt potential, men man bottenfiskar också bland de bolag vars aktier handlats ner, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Börsen har trots de många positiva rapporterna endast gått svagt uppåt i april, vilket kan förklaras av den fortsatta oron för den grekiska ekonomin. Säljsidan toppas av bolag vars aktier gått bättre än index. Ericsson, Assa Abloy och Electrolux har alla ökat mellan tio och femton procent under månaden. Bland de mest sålda aktierna finns även AcadeMedia, som ligger under en budstrid mellan amerikanska Providence och svenska EQT. - Det råder en något splittrad bild över aktiehandeln i april. En majoritet tycks tro på fortsatt uppgång tack vare de generellt starka rapporterna, men det finns samtidigt en grupp som säljer aktier som slagit index. Det kan röra sig om ett greklandsspöke, där spararna helt enkelt säkrar vinster i förebyggande syfte, säger Johan Tidestad. Mest köpta aktier 1. Hennes & Mauritz 2. Trelleborg 3. ABB 4. Ratos 5. Nokia 6. Lundin Mining 7. EnQuest 8. Skanska 9. SCA 10. Getinge Mest sålda aktier 1. Ericsson 2. Assa Abloy 3. Electrolux 4. Boliden 5. AcadeMedia 6. TeliaSonera 7. AstraZeneca 8. Sandvik 9. SEB 10. Micronic Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 310 000 depåer under april månad.

Taggar: