Aktiehandel i augusti: Spararna fiskade i börsvågorna

Det blev en minst sagt volatil augustimånad på börsen, något spararna nyttjade.

- Spararna såg köplägen i kursrasen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Börsen inledde månaden med stor nervositet.

- När börsen skakade som mest kunde vi se en mycket hög aktivitet bland spararna. Det var dock ingen panikstämning – snarare agerade många med att försöka hitta köplägen, säger Frida Bratt.

Investor var det mest populära köpet, både under de mest volatila handelsdagarna och under månaden som helhet.

- Investor har handlats till en låg substansrabatt de senaste månaderna, om man jämför med det historiska snittet. När aktien pressades i turbulensen passade många på att köpa i sin gamla favorit. Även Investors portföljbolag Atlas Copco föll tungt under dessa dagar, och köptes då också friskt av spararna. Sedan dess har aktien liksom börsen i sin helhet återhämtat en stor del av raset, säger Frida Bratt.

En vd-sorti fick en ny aktie att göra entré på listan över mest köpta aktier.

- Tommy Eklund anses ha varit en framgångsrik vd för Fortnox, och därför straffade marknaden aktien när hans avgång meddelades. En överreaktion ansåg uppenbarligen privatspararna.

De amerikanska techjättarna hade några riktigt tuffa dagar i slutet av juli och i början av augusti.

- Nvidia är den just nu mest populära amerikanska aktien, som åkte på en rejäl stjärnsmäll i samband med turbulensen i början av månaden. Spararna tror på Nvidia och köpte i nedgången, medan man däremot är osäker på både framför allt Alphabet, men även andra techjättar, säger Frida Bratt.

Även Evolution såldes av.

- Evolution-aktien var en av de mest nettoköpta aktierna i juli, då aktien rapportrasade. I augusti har vi sett en återhämtning, och då är mönstret det omvända. Spararna trycker på säljknappen.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i augusti:

Mest köpta Mest sålda
Investor Evolution
Nibe Ericsson
Fortnox Industrivärden
Handelsbanken Electrolux
AB Volvo Alphabet
SSAB Storskogen
Saab Calliditas Therapeutics
Nvidia Castellum
Atlas Copco Essity
Novo Nordisk Telia

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.