Aktiehandel i februari: Vinsthemtagningar och osäkra framtidsutsikter

Statistik från Nordnet över aktiehandeln i februari visar att privatspararna har nettosålt aktier, vilket tyder på att den positiva tro som syntes i januari har övergått i ett mer avvaktande läge. Säljsidan toppas av ABB, som har stigit med 6 procent under månaden. Bland de mest sålda aktierna återfinns också Meda, MTG och Net Entertainment som alla har gått starkt under månaden.

- Vi ser vinsthemtagningar i de relativt få aktier som har gått bra i februari. Min tolkning är att många privatsparare känner att det är läge att ta ett steg tillbaka i vad man upplever som ett osäkert läge på aktiemarknaden, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Totalt sett står börsen och stampar kring noll när två månader av året har passerat. Februari har präglats av bolagsrapporter, och aktiemarknaden har i de flesta fall reagerat surt på de publicerade resultaten. Samtliga aktier på köpsidan har visat negativ kursutveckling under februari. - Boliden och Electrolux är de mest köpta aktierna i februari, och det är de två storbolag som har tagit mest stryk i samband med rapporterna. Båda aktierna är ner cirka 15 procent under månaden. Samtidigt var dessa bolag några av förra årets mest explosiva kursraketer. Jag tror att spararna upplever att de kan ha fyndköpt aktier som har en inneboende stor potential. Om det stämmer eller inte får framtiden utvisa, säger Johan Tidestad. Mest köpta aktier 1. Boliden 2. Electrolux 3. SEB 4. AstraZeneca 5. Investor 6. Sandvik 7. Peab 8. Industrivärden 9. Nokia 10. SSAB Mest sålda aktier 1. ABB 2. Karo Bio 3. Swedbank 4. Lundin Mining 5. Meda 6. Oriflame 7. SKF 8. MTG 9. Atlas Copco 10. Net Entertainment Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 310 000 depåer under februari månad.

Taggar: