Aktiehandel i juli: Säljvåg i Tesla bland svenska sparare

I juli storsålde svenska sparare av Tesla-aktien, efter några veckors kraftig kursuppgång.

- Många sparare tycks tvivla på en ”Tesla turn-around”, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Teslas vinst och marginaler föll som väntat i kvartalet, men det var inte det som fick spararna att storsälja aktien i juli.

- Den leveransstatistik som kom före rapporten var inte så illa som befarat, vilket fick aktien att skena. Spararna såg kursrusningen som ett bra tillfälle att kliva av. Det finns uppenbarligen en osäkerhet bland svenska sparare om självkörande robottaxi och lågprismodeller verkligen ska ge en ”Tesla turn-around”, säger Frida Bratt.

Rapportperioden präglade spararnas köp och försäljningar i juli. En av de mest nettoköpta aktierna är Evolution.

- Evolution bommade förväntningarna med sin rapport, och aktien rasade. Men samtidigt meddelade bolaget att man avser skifta ut ”överskottskapital” till aktieägarna. Det lockade spararna som passade på att fiska i kursnedgången, säger Frida Bratt.

Ny på listan över de mest nettoköpta aktierna är Axfood, som också rasade på sin rapport.

- Axfood pekas ofta ut som ett defensivt val. Efter en rapport som inte levde upp till förväntningarna rasade dock aktien med 9 procent, det fjärde största raset någonsin under en enskild handelsdag för aktien. Spararna tar dock fasta på bolagets försäkran om att vinstmissen beror på kostnader av tillfällig karaktär, säger Frida Bratt.

Ett vanligt mönster är som synes att stora negativa kursrörelser får sparare att trycka på köpknappen. Ett undantag är dock VBG Group.

- VBG rasade 17 procent på sin rapport, och det fick spararna att sälja av aktien. Dock ska det påpekats att VBG gått mycket starkt på börsen före rapportsmällen.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i juli:

Mest köpta Mest sålda
Investor Tesla
Saab Resurs Holding
Evolution Essity
Nibe OX2
Volvo Kindred Group
SSAB Orrön Energy
Nvidia Inwido
Axfood Neobo Fastigheter
Kinnevik Kambi Group
SBB VBG Group