Aktiehandel i juni: Köpvåg i Nvidia bland svenska sparare

Nvidia var en av de allra mest nettoköpta aktierna bland svenska sparare i juni, visar statistik från Nordnet. Även meme-aktien Gamestop tar sig in på köplistan.

- Det råder ett slags Nvidia-feber, säger Frida Bratt.

Nvidia seglade under några dagar i juni förbi Microsoft som världens allra högst värderade börsbolag. Det blev dock en kortvarig sejour som etta, eftersom en rekyl i aktien tog vid kort därefter.

- Det är mycket sällsynt att en amerikansk aktie tar sig upp i toppen av listan över mest nettoköpta aktier en enskild månad, men i juni gör Nvidia detta. Dels är hajpen och uppmärksamheten kring aktien mycket stor just nu, dels intensifierades köpvågen när aktien backade i slutet av månaden. I rekylen hoppas man kunna köpa till lite lägre pris, men om aktien fortsätter ned ytterligare eller inte – det är tiotusenkronorsfrågan, konstaterar Frida Bratt.

En annan aktie som fått stor uppmärksamhet senaste månaden är Gamestop, som också tar sig in på köplistan.

- Vi har kunnat se en tydligt ökad aktivitet i Gamestop-aktien sedan ”Roaring Kitty” vaknade till liv i mitten av maj. Antalet ägare av aktien via Nordnets plattform ökade i juni med 16 procent. Aktien har omväxlande rusat och rasat, och det som är mycket viktigt att vara medveten om är att det är oerhört svårt att träffa rätt i de här spekulationsvågorna, säger Frida Bratt.

Mest nettosåld i juni är Munters.

- Munters har haft en tuff månad efter flera sänkta rekommendationer, och spararna väljer då att sälja av, säger Frida Bratt.

På säljlistan finns också Rusta.

- Rusta har gått som en raket sedan aktien noterades, och senaste rapporten som kom i mitten av juni fick ytterligare fart på aktien. I det här läget väljer spararna att hämta hem lite vinst.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i juni:

Mest köpta Mest sålda
Investor Munters
Nvidia Tele2
Evolution Neobo Fastigheter
Nibe Kindred
Saab SAS
SSAB Synsam
Handelsbanken Swedbank
Volvo H&M
Axfood Storytel
Gamestop Rusta

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.