Aktiehandel i mars: Dukat för utdelningsfest

Statistik från Nordnet över aktiehandeln i mars visar att privatspararna har nettosålt aktier. Samma trend syntes i februari. Statistiken bekräftar bilden att privatspararna har tagit ett steg tillbaka, och fått en mer skeptisk inställning till aktiemarknaden.

De aktier som ligger på köpsidan har det gemensamt att de generellt bedriver verksamhet inom konjunkturokänsliga branscher och att de har hög direktavkastning, det vill säga delar ut mycket pengar till sina aktieägare. - Den tydligaste trenden för aktiehandeln under mars månad är att spararna har valt att köpa aktier som ger hög utdelning. Utdelningen betalas ut till de aktieägare som äger aktien i samband med bolagsstämman, och under april tar stämmosäsongen fart på allvar. Bland favoriterna att investera i under mars finns sådana högutdelare som MTG, Astra, NCC och Castellum, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Med en uppgång på cirka 9 procent har mars varit den bästa månaden för den svenska börsen sedan juli förra året. Privatspararna har tagit tillfället i akt att sälja av sådana kursraketer som Lundin Mining, Volvo, Stora Enso och Sandvik, vilka alla haft uppgångar på mellan 20-25 procent under mars. - Säljsidan är klart präglad av aktier som är konjunkturkänsliga. Privatspararna har valt att kliva av verkstads- och råvarubolag, vilket tyder på en negativ inställning till konjunkturen framöver. På säljsidan finns också nollutdelare som Swedbank och Volvo, säger Johan Tidestad. Mest köpta aktier 1. SCA 2. Clas Ohlson 3. NCC 4. Meda 5. AstraZeneca 6. MTG 7. Axfood 8. Eniro 9. Castellum 10. Autoliv Mest sålda aktier 1. SEB 2. SKF 3. Lundin Mining 4. Swedbank 5. Boliden 6. Volvo 7. Hexagon 8. Stora Enso 9. ABB 10. Sandvik Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 310 000 depåer under mars månad.

Taggar: