Aktiehandel mars: Spararna köpte bank i frossan

Bankoron präglade börshumöret under mars.

- Turbulensen fick spararna att fiska storbanksaktier, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

- Förhoppningen är att paniken och oron kring banksektorn ska lägga sig i och med de räddningsinsatser som gjorts för dels de amerikanska nischbankerna, dels för Credit Suisse. Men att det uppstår problem när vi går från en lågräntemiljö med hög riskaptit till motsatsen på mycket kort tid är tydligt. Man bör vara beredd på fortsatt volatilitet, säger Frida Bratt.

De svenska bankerna har pressats i oron.

- Pressade kurser även för de svenska storbankerna har fått spararna att trycka på köpknappen. Handelsbanken är favoriten i mars, men även Swedbank och Nordea finns med i köptoppen. En tolkning är att spararna ser de svenska storbankerna som stabila och robusta, och att de anses lite orättvist ha dragits ned i oron. Dessutom uppskattas utdelningar, som ju bankerna ger generöst av, än mer i tider av oro på börsen, säger Frida Bratt.

En av 2022 års favoriter SSAB fortsätter att storköpas.

- Synen på SSAB är att bolaget ligger bra positionerat på stålmarknaden. Men framför allt ligger aktien just nu på mycket höga direktavkastningsnivåer, och det uppskattas av utdelningsinvesterare, säger Frida Bratt.

Mest nettosålda i mars är Kindred och Truecaller.

- I rapporten för det fjärde kvartalet visade Truecaller upp både tvärnitande tillväxt och tappad lönsamhet, och just lönsamhet är en egenskap investerare premierar just nu. Även Kindred, som brottas med lönsamhetsproblem, säljs av i mars. Spararna har uppenbarligen inte samma tålamod som tidigare, konstaterar Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i mars:

Mest köpta Mest sålda
Handelsbanken Kindred
Investor Truecaller
SBB Africa Oil
SSAB Kambi
Intrum International Petroleum Corporation
Volvo Swedish Stirling
Swedbank Danske Bank
Nordea Clas Ohlson
Cibus Nordic Real Estate Academedia
Kinnevik Meta Platforms