Aktiehandeln i mars: H&M - vinsthemtagningar inför rapport

Svenska sparare har köpt svenska bankaktier och investerat i bolag som lockar med kraftiga extrautdelningar under mars månad. På säljsidan finner vi rapportaktuella H&M och företag med exponering mot olja och metall. Det visar statistik från Nordnet avseende mars månads aktiehandel.

-          Vi ser att utdelningssäsongen börjar locka sparare som gillar klirr i kassan. Tele2 och Skanska, båda med stora utlovade extrautdelningar, ligger högt upp på köplista. Dessutom finner vi bankaktierna som gått mycket svagt i mars till skillnad från februari, då spekulationer kring en svensk superbank drog upp kurserna. Spararna ser onekligen kursfallen som en tillfällig svacka och har köpt aktier i samtliga svenska storbanker, säger Nordnets Sverigechef Jan Dinkelspiel.

På säljsidan dominerar H&M. Aktien var den mest populära i både januari och februari, men nu har alltså den trenden vänt. Andra impopulära aktier under mars var råvarubolag och det mindre medicinteknikbolaget Medivir.

-          Spararna ser mars månads uppgång i H&M som ett ypperligt tillfälle att sälja aktien. Efter två månader av kraftiga nettoköp har det blivit dags att ta hem vinsterna. Att Medivir har lyckats kravla sig in på listan över sålda aktier är säkert en reaktion på att insiders säljer aktien, sägerJan Dinkelspiel Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta aktier

8. Medivir
  9. Investor
  10. Lundin Petroleum

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 215.000 svenska konton under mars månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0701-497915
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 360,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar: