Aktiesparare ökar aktiviteten och satsar på finska bolag

Uppgången som inleddes i slutet av november i fjol har fortsatt under januari. Månaden kan summeras till en uppgång om ca sex procent och omsättningen på Stockholmsbörsen var högre än under de sista månaderna 2012. Bland nätbanken Nordnets kunder var det 14 procent fler som gjorde minst en aktieaffär jämfört med det låga fjolårssnittet. Däremot var varje affär något mindre än under 2012.

- Spararna har minskat sina aktieinnehav i de svenska storbankerna, med Swedbank som undantag. Efter den starka utvecklingen under fjolåret känner sig nog många nöjda samtidigt som de bedömer att riskerna ökat. Men då var boksluten fortfarande okända, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet.

- Boliden är det bolag som lockat till störst köp under månaden. Efter att aktien efter årsskiftet backat tillbaka från sin högsta nivå på nästan två år har spararnas köplust tilltagit. Den katastrofala utvecklingen i Northland Resources verkar ha haft begränsad effekt på de mer etablerade gruvbolagen, forsätter Mårder.

- Svenska sparare har även valt att köpa mycket finskt, då både Nokia och Fortum återfinns bland de tio mest köpta aktierna. I Fortums fall lockar säkerligen den höga utdelningen, kombinerat med värderingen som sjunkit till historiskt låga nivåer, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
Boliden SEB A
Tele2 B Volvo B
Nokia Atlas Copco A
Industrivärden C Ericsson B
Electrolux B BillerudKorsnäs
Fortum Melker Schörling
Trelleborg B Kinnevik B
AXIS TeliaSonera
Getinge Industrier B Handelsbanken A
Stora Enso R Novo Nordisk B

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet cirka 230 000 svenska konton under januari månad.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 445,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar: