Fondspararna dansar närmare utgången

Maj var en svängig månad på Stockholmsbörsen. Raset som påbörjades i april fortsatte inledningsvis under maj, men därefter har börsen återhämtat sig någorlunda. Utvecklingen har varit liknande på flera av världens börser, en snabb nedgång följt av en svagare återhämtning.

De svenska fondspararna hos Nordnet Bank är fortsatt väldigt aktiva och omsättningen är på rekordnivåer. Jämfört med föregående månad steg omsättningen med tre procent under maj och jämfört med samma månad föregående år ökade omsättningen med 125 procent.

- Raset i början av maj har gjort att några sparare har lämnat börsfesten. De flesta är dock kvar på partyt, men dansar närmare utgången, säger Johan Tidestad, kommunikationschef Nordnet Bank.

- Vi ser också att intresset för hedgefonder och räntefonder har skjutit i höjden. Det är sannolikt den snabba sättningen under månadsskiftet mellan april och maj som fått privatspararna att rygga tillbaka och leta efter mer defensiva placeringar, fortsätter Tidestad.

- Fondspararnas tilltro till bioteknikfonder är fortsatt låg. Under april månad såg vi stora utflöden inom denna fondkategori och trenden fortsatte även under maj. Fondspararna anser förmodligen att bioteknikfondernas starka uppgång inte kommer hålla i sig, avslutar Tidestad.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE SEB BIOTEKNIKFOND
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK CARNEGIE GLOBAL HEALTHCARE
CATELLA HEDGEFOND UBS EQUITY FUND - BIOTECH
SEB EUROPA SMÅBOLAGSFOND SPP AKTIEFOND USA
ATLANT STABILITY FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY
RHENMAN HEALTHCARE EQUITY LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFOND
CARNEGIE SVERIGEFOND DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE
SPILTAN HÖGRÄNTEFOND FIDELITY CHINA FOCUS
AMF AKTIEFOND SVERIGE SEB DYNAMISK AKTIEFOND
FIDELITY PACIFIC FUND SPP OBLIGATIONSFOND

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under maj och fondurvalet exkluderar bankens egna gratisfonder.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se
Follow us on Twitter @Nordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.

Taggar: