Fondspararna har vaknat, fler affärer och högre risk

Året har inletts starkt på världens börser och Stockholmsbörsen kan summera en uppgång om ca fem procent. Handelaktiviteten bland fondspararna var 50 procent högre än snittet för hela 2012 och antalet kunder som genomförde minst en fondaffär under månaden är på den högsta nivån sedan 2011. Ett tydligt skifte sker från ränte- och obligationsfonder till fonder med högre risk, främst olika typer av Sverigefonder tillsammans med tillväxtmarknadsfonder.

-  Fondspararna har verkligen vaknat till liv under inledningen av 2013. Optimismen är påtaglig vilket visar sig i fler fondaffärer och en ökad riskaptit vid valet av fonder. De omåttligt populära obligationsfonderna åker nu ut ur mångas portföljer för att göra plats åt aktiefonder. Spararna vädrar morgonluft, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

-  Fjolårets rekordstarka börs i Istanbul lockar nu många fondsparare till Turkietfonder. Många ser marknaden som en spännande blandning mellan öst och väst och gör bedömningen att tillväxten i landet kommer att fortsätta visa sig genom stigande aktiekurser, forsätter Mårder.

-  En annan fondkategori som sticker ut särskilt är Balkanfonder. Majoriteten av dessa fonder har utvecklats mycket svagt de senaste fem åren, men många fondsparare gör nu analysen att en vändning är nära förestående. Det stora inflödet är anmärkningsvärt eftersom fondkategorin tillhör en av de mindre, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettoköpta fonder
EAST CAPITAL TURKIET SEB CORPORATE BOND
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG DANSKE FONDER GLOBAL CORPORATE
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE HANDELSBANKEN ASTRAZENECA ALLEMANSFOND
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG FOLKSAM OBLIGATIONSFOND
HSBC GIF TURKEY NORDEA EUROPEAN CORPORATE BOND
CARNEGIE CORPORATE BOND ÖHMAN FÖRETAGSOBLIGATIONSFOND
DANSKE FONDER TRANS BALKAN BRUMMER & PARTNER LYNX
ATLANT STABILITY SEB FÖRETAGSOBLIGATIONSFOND
EAST CAPITAL BALKANFOND NORDEA OBLIGATIONSFOND
GRANIT SMÅBOLAG DNB FUND ASIAN SMALL CAP

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 230 000 svenska konton under januari månad.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 445,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Spararna vädrar morgonluft.