Fondspararna i januari: Maktkamp mellan optimister och skeptiker

Av de 10 mest sålda fonderna i januari tillhör sju stycken kategorin räntefonder. Bland de mest köpta väljer spararna både svenska aktiefonder och räntefonder. Det visar statistik avseende januari månads fondhandel hos nätbanken Nordnet.

- Huvudtrenden är att spararna säljer lågriskfonder till förmån för svenska och globala aktiefonder. Samtidigt köps det både aktie- och räntefonder, vilket vittnar om att det fortfarande pågår en maktkamp mellan börsens optimister och skeptiker. Är det västa förbi eller ska vi in i ett svart eurohål, är den stora frågan, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

- Vad spararna längtar efter är lugn och ro. Vad som än sker, euro- och Greklandskollaps eller inte, låt det ske så att 2012 blir ett år där vi får ett slut på svarta rubriker och destruktiv spekulation, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
1. Spiltan Räntefond Sverige 1. Länsförsäkringar Penningmarknad
2. Carnegie Likviditetsfond 2. Folksam Obligationsfond
3. Didner & Gerge Småbolag 3. Robur Realräntefond
4. Nordea High Yield Bond Fund 4. Brummer Multi-Strategy
5. Didner & Gerge Aktiefond Sverige 5. Danske Fonder Sverige Likviditet
6. Atlant Stability 6. Folksam Penningmarknadsfond
7. Skagen Global 7. Skandia Kapitalmarknad
8. Spiltan Aktiefond Investmentbolag 8. Tangent Fond
9. Skagen Kon-Tiki 9. Robur Penningmarknadsfond
10. Danske Fonder Sverige Fokus 10. Brummer Multi-Strategy X2

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 230 000 svenska konton under januari månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0701-497915
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 405,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.