Fondspararna i juli: Sommarköp i billiga globalfonder

Under juli månad ökade spararna sina köp i globalfonder. Samtidigt intensifieras köpen i indexfonder, medan fonder med fokus på nordisk teknik säljs av.

- Nio av de tio mest nettoköpta fonderna i juli är passivt förvaltade, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Börshumöret i juli präglades dels av rapportperioden, dels av det faktum att den amerikanska centralbanken av stora delar av marknaden förväntas sänka räntan i september – och så techfrossan i slutet av månaden.

- Techfrossan utlöstes av Teslas och Alphabets rapporter, som visade att AI kostar – men att avkastningen ännu ligger i framtiden. Detta tillsammans med förväntningarna på en räntesänkning från Fed har skapat något av en rotation på marknaden, där fokus flyttats något från ”big tech” till mindre bolag som antas gynnas av lägre räntor. Dock ser vi att spararna minskar sina innehav i fonder med exponering mot nordisk ny teknik, samtidigt som en fond med fokus på just de amerikanska techjättarna alltjämt finns med i köptoppen, säger Frida Bratt.

Hon fortsätter:

- De amerikanska techjättarna fortsätter givetvis att vara vinstmaskiner. Men äger du en techfond behöver den inte kompletteras med exempelvis en USA-fond, eftersom dessa fonder i mångt och mycket innehåller och är beroende av samma bolag, säger Frida Bratt.

Globalfonder dominerar i köptoppen i juli.

- Spararna fortsätter att placera brett i globalfonder, och framför allt indexföljande sådana. Faktum är att nio av tio fonder på topplistan över mest nettoköpta fonder i juli utgörs av fonder som är passivt förvaltade. Spararna fortsätter att vara kostnadsmedvetna i sitt fondsparande, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i juli:

Mest köpta Mest sålda
Nordnet Sverige Index AMF Räntefond Kort
Länsförsäkringar Global Index PLUS Allabolag Sverige Index
Spiltan Aktiefond Investmentbolag TIN Ny Teknik
Nordnet Teknologi Index Spiltan Aktiefond Småland
Nordnet Global Index Handelsbanken Hållbar Energi
Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index Swedbank Robur Ny Teknik
Spiltan Globalfond Investmentbolag Didner & Gerge Aktiefond
Nordnet USA Index Franklin Technology
Swedbank Robur Technology Protean Select
Öhman Global Lancelot Sverige

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.