Fondspararna i november: Spararna splittrade

Efter förra månadens något mer aggressiva fondköp har spararna återgått till mer trygga räntefonder. Detta gäller både bland de mest köpta och sålda, vilket tyder på en stor osäkerhet om var marknaden är på väg. Det visar statistik från Nordnet avseende fondaffärer under november månad.

Bland de mest köpta fonderna är alla, utom en, någon form av räntefond. Undantaget är en råvarufond.

-       Spararna hamstrar åter räntefonder efter förra månadens mer riskvilliga utsvävningar. Den låga riskviljan denna månad beror med största sannolikhet att spararna tröttnat på den politiska berg- och dalbanan, som innebär en stor ovisshet om hur skuldkrisen kommer att utvecklas trots ömsom positiva signaler, säger Jan Dinkelspiel Sverigechef på nätbanken Nordnet.

Trenden från förra månaden håller i sig. Sju av tio av de mest sålda fonderna är också räntefonder. Två är hedgefonder och endast en aktiefond finns bland de mest sålda. Kunderna säljer därmed låg risk.

-       Det speciella denna månad är att spararna både säljer och köper räntefonder. Det visar på att skuldkrisröran gör spararna splittrade, säger Jan Dinkelspiel Sverigechef på nätbanken Nordnet.

Mest köpta fonder

8. Fidelity Asia High Yield
  9. Skandia Kapitalmarknad
  10. Lannebo Sverige

Statistiken baseras på Nordnet cirka 230 000 svenska konton under november månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0701 - 49 79 15
jan.dinkelspiel@nordnet.se