Fondspararna köpte svenskt i december

Börsen fortsatte att ånga på i december som en följd av förväntningarna på en betydligt mjukare penningpolitik från centralbankerna framöver.

- Stockholmsbörsen gick urstarkt i december och fondspararna satsade på svenskt, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

De positiva tongångarna på aktiemarknaden fick fondspararna på shoppinghumör.

- Sverigefonder var en av de kategorier som gick bäst i december, särskilt de som har en viss exponering mot mindre bolag. Fondspararna är med på tåget och shoppar svenskt i december, säger Frida Bratt.

Även globalfonder och tillväxtmarknader fortsätter att nettoköpas.

- Tillväxtmarknadsfonder har inte alls hängt med i uppgången på de globala aktiemarknaderna. Här är Kina ett tydligt sänke – det finns en oro för tillväxtproblemen i kinesisk ekonomi. Men trots den dystra utvecklingen för tillväxtmarknadsfonder köps de friskt ändå i december, vilket beror på att de numera utgör en grundsten i svenskarnas månadsspararande. Dessutom lockar Indien, som gått starkt den senaste tiden, säger Frida Bratt.

Samtidigt som globalfonder köps syns en försiktighet när det gäller rena USA-fonder.

- USA-fonderna drivs till mycket stor del av de stora techjättarna, som haft en enormt fin utveckling under 2023. Men det är inte just big tech som rusat mest i den senaste börsuppgången, utan andra typer av bolag. Dessutom har vi sett en svagare dollarutveckling delvis som en följd av ökad riskaptit på de finansiella marknaderna, vilket medför en negativ valutaeffekt på USA-fonderna, säger Frida Bratt.

Turkietfonder har sålts av under hösten, och så även nu.

- Luften har gått ur Turkietfonderna för den här gången, och spararna trycker på säljknappen, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i december:

Mest köpta Mest sålda
Nordnet Indexfond Sverige Carnegie Strategifond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag SEB US Focus Core Fund
Länsförsäkringar Global Index HSBC GIF Turkey Equity
Nordnet Indexfond Teknologi BGF World Energy
Nordnet Indexfond Global Thematica – Future Mobility
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Investerum Basic Value
Öhman Emerging Markets QQM Equity Hedge
Spiltan Globalfond Investmentbolag Lannebo Räntefond Kort
Spiltan Räntefond Sverige Handelsbanken Euro Ränta
Nordnet Global Index 125 BNP Paribas Turkey Equity Cl

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.