Fondspararna letar vinnare bland vinnare

Februari var en stark månad för världens börser efter en generellt svag avslutning på januari. Riskviljan hos investerarna har förstärkts när de långa räntorna sjunkit tillbaka något. Bland privatspararna hos Nordnet märktes en lägre aktivitetsnivå då ca 15 procent färre kunder gjorde fondaffärer jämfört med januari, däremot var snittaffären 6 procent större bland de som gjorde fondaffärer. Bioteknik och hälsovård fortsätter vara populära, medan spararna lämnar tillväxtmarknader och småbolagsfonder.

- Hälsovård och bioteknik är det som lockar till sig spararnas pengar. Dessa två kategorier har gått urstarkt på global nivå och nu hoppas många på en fortsättning trots att värderingarna slagit tidigare toppnivåer. Jag tror inte att alla sparare är medvetna om riskerna, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

- Spararna köpte mycket småbolagsfonder förra året och utvecklingen har varit fantastisk. Däremot har rapportsäsongen fått fler att tveka inför fortsättning och försäljningarna dominerar nu, fortsätter Mårder.

- Efter två starka börsår har det blivit allt svårare att hitta attraktivt värderade börser bland de mogna marknaderna. Trots detta syns ännu inga tecken på att sparpengar flyttar över till tillväxtmarknaderna som i allmänhet utvecklats dåligt. Ett sådant skifte borde snart ske eftersom det uppstått ett stort värderingsgap mellan mogna marknader och tillväxtmarknader, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SEB BIOTEKNIKFOND DIDNER & GERGE SMÅBOLAG
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG
LÄNSFÖRSÄKRINGAR FASTIGHETSFOND SKAGEN GLOBAL
FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY FOND SKAGEN KONTIKI
JPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE TUNDRA PAKISTANFOND
UBS EQUITY FUND - BIOTECH EAST CAPITAL RYSSLANDSFOND
ATLANT STABILITY FRANKLIN EUROPEAN SMALL-MID CAP GROW
CARNEGIE CORPORATE BOND SEB NORDAMERIKAFOND SMÅBOLAG
SPILTAN AKTIEFOND SMÅLAND GRANIT SMÅBOLAG
CARNEGIE GLOBAL HEALTHCARE DANSKE GLOBAL EMERGING MARKET

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 260 000 svenska konton under februari.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 492,500 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat