Har storbankerna nått botten?

Januari 2009 markerade inte den vändning som många sparare hade hoppats på, och den svenska börsen gick under perioden ner med 6%. Bankaktier har stått i fokus bland Nordnets kunder, och tre av de fyra mest köpta aktierna är storbanker. Överst på köplistan finns Swedbank och SEB.

- Storbankerna är de mest köpta aktierna bland våra kunder, och också bland de mest handlade aktierna under januari. Förklaringarna till detta kan vara flera, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Dels är dessa aktier oerhört svängiga och därför bra tradingaktier. Vidare så har bankaktierna haft en exceptionellt tråkig utveckling under månaden med nedgångar på upp till 40%, alltså lika mycket som Stockholmsbörsen totalt under hela förra året. Spararna tror uppenbarligen att även de svenska storbankerna har en bottennivå, och att den nu kan vara nådd, åtminstone i det korta perspektivet, fortsätter Johan Tidestad.

På listan över mest sålda aktier hittar vi i toppen folkaktierna Ericsson samt H&M, följt av speltillverkaren Net Entertainment.

- Ericsson kom med en fin rapport och aktien är upp 14% under månaden. Förmodligen har många sparare tagit chansen att komma ur sin gamla tråkiga position med lite bättre resultat än tidigare, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

- Net Entertainment är ett nytt bolag på Stockholmsbörsen, och har en fantastisk kursutveckling på NGM bakom sig. Aktien gick upp under januari med över 20%, så i detta fall är förmodligen vinsthemtagningar orsaken till säljtrycket, säger Johan Tidestad.

Mest köpta aktier

8. SKF
9. AstraZeneca
10. Nordea

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 220 000 depåer under januari 2009.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se