Köpare av bankaktier bör ha nerver av stål

Under februari månad var Swedbank den mest populära aktien att köpa bland Nordnets kunder, och fyra på listan var SEB. Som tvåa och trea placerade sig Sandvik och skogsbolaget Holmen.

- Som köpare av aktier i Swedbank bör man ha nerver av stål och inte prioritera trygghet i sina placeringar, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Aktien kan svänga upp och ned med 10% om dagen, och förutom problemutlåning i Baltikum och Ukraina slåss Swedbank med sänkta kreditbetyg, drastiskt minskade riktkurser av analytiker, sviktande kundförtroende och spekulationer om ytterligare kapitalbehov.

- I det korta perspektivet är utsikterna för storbanksaktier extremt osäkra, men jag tror att våra kunder tror att det är en bra affär på lite längre sikt. Värderingarna är låga och den underliggande intjäningen är trots allt god, säger Johan Tidestad.

- Att Sandvik ligger tvåa på köplistan tyder på viss optimism, säger Johan Tidestad. Tror man att konjunkturen har nått botten bör man ha ett verkstadsbolag som Sandvik i portföljen. Kurserna för dessa aktier vänder traditionellt uppåt först i en vändning av ekonomin.

Säljsidan hos Nordnet domineras av aktier som har haft en positiv kursutveckling under månaden.

- De tre aktier som toppar listan över mest sålda har alla gått bra den senaste tiden. Boliden är en av månadens kursraketer och Ericsson och Karo Bio har gått upp mellan 20-30% i år. Ställda inför fortsatt osäkra utsikter på aktiemarknaden tar förmodligen spararna chansen att ta hem en del vinster, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Mest köpta aktier

8. Scania
9. Millicom
10. Axfood

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 230.000 depåer under februari månad.