Maj: Fondspararna tror på USA

Globalfonder, USA-fonder och tech storköptes under maj, visar statistik från Nordnet.

- Nvidias rapport gav fondspararna råg i ryggen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Börsen ångade på under maj månad.

- Det är hög riskaptit hos såväl institutionella investerare som hos svenska privatsparare. Börsen har övergått från att ha varit helt centralbanksstyrd, till att drivas av att förväntningarna på bolagens vinster har justerats upp, säger Frida Bratt.

Det nya fokuset på börsen satte avtryck i spararnas val i maj.

- Marknaden har accepterat att räntesänkningar i USA dröjer. Istället är fokus på tillväxt i en amerikansk konjunktur som visserligen kanske mattas av, men som ändå förväntas hållas uppe väl. Det i kombination med att inflationen trots allt har börjat komma ned, om än inte riktigt i önskad takt, antar man kan bli lite av en perfekt storm, säger Frida Bratt.

Det har fått spararna att öka exponeringen mot USA.

- Mot bakgrund av det positiva sentimentet har spararna i maj ökat på sina innehav i globalfonder, USA-fonder och techfonder – tre fondtyper som samtliga innehåller en hög andel techjättar. Nvidias pangrapport stärkte sannolikt fondspararnas tro på att AI-hajpen lever och kan fortsätta dra den amerikanska börsen, säger Frida Bratt.

Den ökade riskaptiten på marknaden har fått många olika tillgångar att stiga kraftigt.

- Inte bara aktiemarknaden utan såväl kopparpriset som bitcoin har stigit kraftigt, en följd av ett positivt marknadshumör som helhet. Det har fått spararna att passa på att göra vinsthemtagningar i smalare fonder med den exponeringen i maj, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i maj:

Mest köpta Mest sålda
Nordnet Sverige Index Allianz Global Metals and Mining
Länsförsäkringar Global Index HSBC GIF Brazil Bond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Investerum Strategic Value
Nordnet Teknologi Index Go Blockchain Fund
Nordnet Global Index Brummer Multi-Strategy
Spiltan Globalfond Investmentbolag IKC Global Infrastructure
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Aktiv Påverkan R5
Nordnet USA Index Allianz Cyber Security
Öhman Emerging Markets Nordea Småbolagsfond Norden
Swedbank Robur Technology Espiria 90 C

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.