Mutanklagelser och brevlådeföretag skrämmer inte bort spararna

April har varit en intensiv månad på börsen med stora slag i aktiekurserna för enskilda bolag. Flera bolag har varit i rampljuset av mindre smickrande orsaker, vilket dock inte skrämt bort spararna.

Det har varit full fart i medierapporteringen kring flera av börsens storbolag i april. Både Telia och Nordea har varit hårt pressade kring mutanklagelser respektive brevlådeföretag i Panama, men det har inte påverkat köpsuget i aktierna.

Trots mediastormen kring bolagen påverkar det inte spararnas tilltro till bolagens långsiktiga utveckling, då både Telia och Nordea tillhör de mest köpta aktierna under månaden. Spararna tycks se möjligheter till att kliva in i bolagen när de är satta under hård press, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Samtidigt väljer spararna att lämna Swedbank, ett annat bolag där uppmärksamheten varit intensiv den senaste tiden.

Swedbank har under en längre tid varit ett av de mest omskrivna bolagen på börsen. Trots att kursutvecklingen i april varit bra, har många sparare valt att kliva av eller minska sitt innehav. Det kan bero på att man är skeptisk till de många ledningsförändringar banken genomfört och att man ser större potential i övriga storbanker framöver, säger Joakim Bornold.

Mest sålda aktien bland Nordnets kunder i april är Volvo, en aktie som haft ett framgångsrikt 2016.

Sett i backspegeln har Volvo haft en tung tid på börsen. De senaste månaderna har dock aktien presterat bra och rapporten för första kvartalet visade på en bra utveckling. Min syn är att spararna valt att ta hem vinsterna efter årets starka uppgång och ser risker i en hårt konkurrensutsatt fordonsindustri, säger Joakim Bornold.

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
TELIA COMPANY AB VOLVO B
HENNES & MAURITZ B BOLIDEN
AFRICAN OIL CORP LUNDIN PETROLEUM
AKELIUS RESIDENTIAL PREFERENSAKTIE FINGERPRINT CARDS B
SAS AB PREFERENSAKTIE SWEDBANK AB
BIOVITRUM AB ATCO A
SE BANKEN A MEDA A
NORDEA LUNDIN MINING
AUTOLIV HEXAGON B
ERICSSON B MAGNOLIA BOSTAD

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 070 099 02 99
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat