Nordnet: månadsstatistik februari

Aktuell information om Nordnet finns tillgänglig via koncernens hemsida www.nordnetab.com.

I februari gjordes 1 643 469 avslut i aktier, warranter och optioner bland Nordnets kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det motsvarar 82 173 avslut per börsdag. Antalet kunder uppgick i februari till 443 600, vilket är 5 700 fler än föregående månad. Antalet konton hos Nordnet uppgick per månadsskiftet preliminärt till 561 400 stycken, motsvarande en ökning med 16 800 sedan ingången på året. Nettosparandet uppgick i februari preliminärt till 2,8 miljarder SEK och sparkapitalet till 189 miljarder SEK.

Förändring Förändring
Feb 2015 Feb 2014 ett år Jan 2015 en månad
Sverige 743 684 598 029 24,4% 718 597 3,5%
Norge 237 803 198 574 19,8% 244 237 -2,6%
Danmark 316 244 213 100 48,4% 307 839 2,7%
Finland 345 738 279 749 23,6% 318 931 8,4%
Totalt 1 643 469 1 289 452 27,5% 1 589 604 3,4%
Snitt per börsdag 82 173 64 473 27,5% 81 518 0,8%
Aktiva kunder 443 600 401 000 10,6% 437 900 1,3%
Aktiva konton 561 400 496 600 13,0% 552 700 1,6%
Nettosparande (MSEK) 2 800 1 200 133,3% 2 900 -3,4%
Sparkapital (Mdr SEK) 189 143 31,9% 177 7,1%

Tabell: Nordnets totala antal avslut på samtliga börser och marknader för samtliga kunder, samt genomsnittligt antal avslut per dag. Genomsnitt per dag är beräknat som totalt antal avslut dividerat med det antal handelsdagar då den svenska börsen var öppen. Aktiva konton, kunder, nettosparande och sparkapital bygger på preliminär data.

– Februari blev ännu en månad med kraftigt stigande börser på de nordiska aktiemarknaderna. Samtliga nordiska börser klättrade vidare under månaden och bäst blev Köpenhamnsbörsen med en uppgång på närmare 9 procent. Stockholmsbörsen steg med dryga 7 procent, Helsingfors med nästan 6 procent och Oslo slutade på en treprocentig uppgång. Börserna fortsätter att gynnas av centralbankernas agerande och deras kamp mot envisa deflationstendenser. Under februari fick vi negativ styrränta i Sverige, och Danmark har sedan tidigare negativ styrränta. Det har fått placerarna att flockas till börsen i jakt på avkastning i en miljö med få attraktiva alternativ till aktier. Såväl nettosparande som antalet avslut bland Nordnets kunder under månaden visar att spararna väljer börsen före sparkontot säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se
Follow us on Twitter @Nordnet

Informationen är sådan som Nordnet AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 mars 2015 kl 13:15 (CET).

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar:

Spararna väljer börsen före sparkontot
Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet