Nordnet: månadsstatistik januari

Aktuell information om Nordnet finns tillgänglig via koncernens hemsida www.nordnetab.com.

I januari gjordes 1 589 604 avslut i aktier, warranter och optioner bland Nordnets kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det motsvarar 81 518 avslut per börsdag. Antalet kunder uppgick i januari till 437 900, vilket är 5 300 fler än föregående månad. Antalet konton hos Nordnet uppgick per månadsskiftet preliminärt till 552 700 stycken, motsvarande en ökning med 8 100 sedan ingången på året. Nettosparandet uppgick i januari preliminärt till 2,9 miljarder SEK och sparkapitalet till 177 miljarder SEK.

Förändring Förändring
Jan 2015 Jan 2014 ett år Dec 2014 en månad
Sverige 718 597 695 744 3,3% 581 658 23,5%
Norge 244 237 230 555 5,9% 194 132 25,8%
Danmark 307 839 263 659 16,8% 217 916 41,3%
Finland 318 931 319 183 -0,1% 271 560 17,4%
Totalt 1 589 604 1 509 141 5,3% 1 265 266 25,6%
Snitt per börsdag 81 518 71 864 13,4% 66 593 22,4%
Aktiva kunder 437 900 398 300 9,9% 432 600 1,2%
Aktiva konton 552 700 492 500 12,2% 544 600 1,5%
Nettosparande (MSEK) 2 900 1 300 123,1% 1 400 107,1%
Sparkapital (Mdr SEK) 177 136 29,7% 166 6,3%

Tabell: Nordnets totala antal avslut på samtliga börser och marknader för samtliga kunder, samt genomsnittligt antal avslut per dag. Genomsnitt per dag är beräknat som totalt antal avslut dividerat med det antal handelsdagar då den svenska börsen var öppen. Aktiva konton, kunder, nettosparande och sparkapital bygger på preliminär data.

– 2015 har inletts med en rivstart på de nordiska börserna med stora uppgångar på samtliga marknader. Placerarna har på bred front sökt sig till aktiemarknaden i jakt på avkastning, påeldade av fortsatta stimulanser från europeiska centralbanken ECB. Även för Nordnet har året börjat bra, med över 5 000 nya kunder, närmare tre miljarder i nettosparande samt en ny rekordnotering i sparkapital på 177 miljarder, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

Informationen är sådan som Nordnet AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 februari 2015 kl 14:00 (CET).

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se
Follow us on Twitter @Nordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 552,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar: