Nordnet AB (publ) – delårsrapport januari-juni 2024

Nordnet publicerar idag delårsrapport för andra kvartalet 2024. Rapporten finns tillgänglig på www.nordnetab.com

- Nordnet kan se tillbaka på ett mycket positivt kvartal med ett fortsatt stabilt inflöde av sparande och nya kunder, högt tempo i produktutvecklingen och ett rekordstarkt finansiellt resultat. Intäkterna ökar med 20 procent jämfört med samma period förra året till nya toppnivån 1 289 miljoner kronor. Sammantaget sett kan vi presentera ett rörelseresultat för perioden april-juni på 904 miljoner kronor – en ökning med 24 procent jämfört med motsvarande period föregående år och den högsta siffran på kvartalsbasis i Nordnets historia, säger Lars-Åke Norling, vd på Nordnet.

- En hoppfull inställning till ett så kallat mjuklandningsscenario har lett till ett positivt sentiment på aktiemarknaden. Förutom en hög nivå för antalet transaktioner återspeglar sig optimismen i ett högt kundintag för Nordnet. Totalt närmar vi oss nu två miljoner nordiska sparare som har valt Nordnet som plattform, och vår årliga kundtillväxt ligger på elva procent, säger Lars-Åke Norling, vd på Nordnet

Höjdpunkter under kvartalet

• Ett starkt finansiellt kvartal med intäkter och rörelseresultat på ny högstanivå och fortsatt tillväxt inom samtliga affärsområden.
  • Positivt nettosparande och god kundtillväxt.
  • God handelsaktivitet och fortsatt stark intäktsmarginal.
  • Stark utveckling av fondaffären med högt nettosparande i Nordnets egna fonder.
  • Fortsatt tillväxt i räntenetto till följd av högre ränteläge och ökad utlåning.
  • God kostnadskontroll – kostnader för helåret förväntas ligga i linje med finansiella mål.
  • Stark kapitalsituation – utdelning på 7,20 SEK utbetald och processen för aktieåterköp fortgår.
  • Slutförd integration av sociala funktioner från Shareville till Nordnets sajt och app leder till rekordhögt engagemang.

Resultatet i korthet april-juni 2024 (april-juni 2023)

• Justerat rörelseresultat 904 (729) MSEK
  • Rörelseintäkterna uppgår till 1 289 (1 071) MSEK
  • Justerade rörelsekostnader uppgår till -353 (-321) MSEK
  • Resultat per aktie efter utspädning 2,86 (2,25) SEK

Presentation för investerare, analytiker och media

Vd Lars-Åke Norling och CFO Lennart Krän presenterar rapporten och svarar på frågor tisdagen den 23 juli 2024 klockan 10:00 CEST via Zoom. Presentationen sker på engelska. Anmäl dig till presentationen här

Informationen är sådan som Nordnet är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-23 08:00 CET.

För mer information, kontakta:

Johan Tidestad, Kommunikationschef
johan.tidestad@nordnet.se, 0708-875 775

Marcus Lindberg, Head of Investor Relations
marcus.lindberg@nordnet.se, 0764-923 128

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.