Nordnet slutför försäljning av privatlåneportfölj till Ikano Bank

Efter godkännande från relevanta myndigheter kan Nordnet nu slutföra försäljningen av sin privatlåneverksamhet till Ikano Bank. Köpeskillingen uppgår till cirka 3,5 miljarder kronor.

I oktober 2023 meddelade Nordnet att man inlett en strategisk översyn av privatlåneverksamheten, inklusive en utvärdering av möjligheten till försäljning. I april 2024 meddelades att Nordnet ingått avtal med Ikano Bank kring överlåtelse av privatlåneportföljen. Erforderliga godkännanden från Finansinspektionen, Konkurrensverket och Inspektionen för strategiska produkter har nu mottagits vilket innebär att privatlåneverksamheten slutligen övergår till Ikano Bank från och med den 1 oktober 2024.

- Processen med godkännande från Finansinspektionen och övriga myndigheter har löpt på enligt plan, och vi slutför nu försäljningen av vår privatlåneverksamhet till Ikano Bank. Affären ligger i linje med vår strategi då privatlån inte har tillräckligt stark koppling till vår övriga verksamhet och utgör en allt mindre del av vår affär. Transaktionen minskar vårt kapitalkrav och ger oss möjlighet att framåt lägga ett odelat fokus på vårt kärnområde sparande och investeringar, säger Lars-Åke Norling, vd på Nordnet.

Köpeskillingen uppgår till cirka 3,5 miljarder kronor vilket motsvarar 101,6 procent av överlåten volym. Utlånad volym uppgår per den 30 september till cirka 3,4 miljarder kronor och antalet kunder uppgår per den 30 september till cirka 23 000 stycken.

Transaktionen kommer vid tillträdesdagen den 1 oktober ha en positiv effekt på cirka 80 miljoner kronor på Nordnets resultaträkning exklusive nedskrivningar och inklusive direkta kostnader kopplade till transaktionen. Resultateffekten inklusive nedskrivningar samt direkta kostnader kopplade till transaktionen uppgår till cirka -30 miljoner kronor. Nordnets riskvägda totalkapitalkrav beräknas i och med transaktionen minska med cirka 350 miljoner kronor.

Nordea Bank Abp, filial i Sverige agerade finansiell rådgivare och Cederquist legal rådgivare till Nordnet. Vinge agerade legal rådgivare till Ikano Bank.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, johan.tidestad@nordnet.se, 0708-875 775
Marcus Lindberg, Head of Investor Relations, marcus.lindberg@nordnet.se, 0764-923 128

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.