• Nordnet/

Rättelse av tidigare skickat pressmeddelande: Nordnet sänker räntan och höjer belåningsvärdet på bolån

I en tidigare version av detta pressmeddelande uppgavs felaktigt räntan för kunder med sparande mellan 1-2,5 miljoner kronor till 1,24%. Den korrekta räntan är 1,29%. Rättad version nedan.

Nu sänker Nordnet räntan för bolån med tre månaders bindningstid, samtidigt som maximalt belåningsvärde ökar från 50 till 60 procent.

Nordnets bolån är standardiserat och det inte är möjligt att förhandla om räntan. Räntenivån på lånet baseras på hur stort sparande som finns hos Nordnet. Vid två sökande räknas båda personernas sparande ihop, inklusive privatpension, tjänstepensioner och eventuella företagskonton. Den bindningstid som erbjuds är tre månader.

Nordnet sänker nu sina listräntor med mellan 0,10 – 0,15%, och följande räntesatser gäller efter sänkningen.

Ränta på bolån                        Sparande hos Nordnet
 0,79%  10 miljoner kr eller mer
 0,99%  5-10 miljoner kr
 1,09%  2,5 – 5 miljoner kr
 1,29%  1 – 2,5 miljoner kr

Avser effektiv ränta efter ränterabatt. För högsta rabatt krävs en belåningsgrad på max 60% och minst 10 mkr i tillgångar hos Nordnet. Effektiv ränta utan rabatt för ett bolån på 1 mkr med en bindningstid på 3 mån och en löptid på 30 år är 2,04%, vilket (förutsatt oförändrad ränta och utan hänsyn till ev. skatteavdrag) ger en månadskostnad om 1 700 kr och en total kreditkostnad om 1 612 000 kr. Bolånet kräver en kostnadsfri aktie- och fonddepå hos Nordnet.

-   Det känns väldigt kul att komma ut med nyheten att vi förbättrar vårt bolån avseende såväl ränta som belåningsvärde. Med 0,79% har vi Sveriges lägsta listränta för kunder med ett stort sparande. Vi har dessutom den lägsta genomsnittsräntan av alla svenska banker för lån med tre månaders bindningstid, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

Den gräns som Nordnet tillämpar för maximalt belåningsvärde på fastigheten har tidigare varit 50 procent. Nu höjs den gränsen till 60 procent.

-   Vi gör vår bolåneprodukt billigare och bredare, och därmed tillgänglig för fler kunder. Vårt bolån passar för såväl private banking-kunder som för vanliga privatsparare. Hushåll som tillsammans har ett sparande på en miljon – vilket ganska många kommer upp i eftersom vi räknar in hushållets gemensamma tillgångar inklusive tjänstepension och företag – får nu en riktigt bra ränta på sitt bolån utan att behöva förhandla, säger Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

E-post: johan.tidestad@nordnet.se
Följ oss på Twitter @Nordnet

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat

Det känns väldigt kul att komma ut med nyheten att vi förbättrar vårt bolån avseende såväl ränta som belåningsvärde. Med 0,79% har vi Sveriges lägsta listränta för kunder med ett stort sparande. Vi har dessutom den lägsta genomsnittsräntan av alla svenska banker för lån med tre månaders bindningstid.
Martin Ringberg, Sverigechef på Nordnet
Vi gör vår bolåneprodukt billigare och bredare, och därmed tillgänglig för fler kunder. Vårt bolån passar för såväl private banking-kunder som för vanliga privatsparare. Hushåll som tillsammans har ett sparande på en miljon – vilket ganska många kommer upp i eftersom vi räknar in hushållets gemensamma tillgångar inklusive tjänstepension och företag – får nu en riktigt bra ränta på sitt bolån utan att behöva förhandla.
Martin Ringberg