Selv apokalyptiske tilstander stopper ikke private investorer i å kjøpe aksjer

Europa og delvis USA er i full lockdown, vi sitter alle som en inne og lurer på om vi er med i en film eller om dette er en ny virkelighet. Coronaviruset har virkelig blitt 2000-tallets store hendelse. Til tross for denne apokalyptiske tilstanden har private sparere hamstret aksjer for flere hundre millioner kroner.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 31,3 milliarder kroner i mars og netto ble det solgt for 831 millioner kroner. DNB troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 263 millioner. Nel topper salgslisten, med et nettosalg på 138 millioner kroner.

• Mars måned vil gå inn i historiebøkene på mange måter, også for Nordnet sin del. Dette er en omsetning som ikke ligner sidestykke. Jeg tviler på det er mange meglerhus i Norge som kan vise til slike tall for en måned, sier investeringsøkonom i Nordnet, Mads Johannesen.

Coronaviruset har fått dramatiske konsekvenser for både samfunnet men også verdensøkonomien, og tiltakene som er iverksatt

• Det spesielle med denne krisen er at den rammer oss på en helt annen måte enn hva vi er vant med. De fleste husker nok finanskrisen i 2008/2009. Det var en bankkrise, utløst av amerikanske «drittlån» eller såkalt subprime lån. Hele korthuset veltet etter at den store banken Lehmann Brothers gikk under, og finansmarkedet fikk en ordentlig smekk som følge av ettervirkningene. 12 år senere så de aller fleste ut til å ha ristet dette av seg, og optimismen inn mot 2020 var høy. Plutselig fikk vi høre om et virus, med navn Covid-19, som spredte seg som ild i tørt gress i Kina. Dette skulle også vesten få merke når vi skrev slutten av februar. Nå sitter vi her, i slutten av mars og vestlige myndigheter har igangsatt de strengeste tiltakene i fredstid. Det er dramatisk, men etter alle solemerker også nødvendig, sier Johannesen

Børsmåneden mars var øvrig preget av dramatiske fall og nyheter knyttet til utviklingen av coronaviruset i Europa.Mars måned endte ned 25 prosent. Ettersom WHO har erklært krisetilstand i i store deler av den vestlige verden følges dette opp nøye av markedet. Frykten baserer seg i hovedsak på om vi vil se en ytterligere spredning og om viruset skulle mutere, noe som vil skape ytterligere problemer. Markedet venter fortsatt en eskalering av både smittede og døde, spesielt i USA, som fikk merke konsekvensene av viruset senere enn i Europa.

Den globale pandemien har ført til ekstreme konsekvenser for verdens finansmarkeder, og det ventes store fall i både industrielle og globale nøkkelindikatorer i kjølvannet av krisen.

• Vi er etter alle solemerker i en global resesjon, spørsmålet nå er hvor lenge dette vil vedvare og om vi står ovenfor en global depresjon, lik den vi hadde på 1930-tallet, fortsetter Johannesen.

Nordnets kunder har i marsmåned brukt tiden på å kjøpe seg opp i store børslokmotiv som har falt mye på kort tid. Her kan man nevne DNB, Aker BP og Equinor. På salgssiden blinker igjen Nel seg ut som en soleklar kandidat, fulgt av Frontline.

• Med en verden i fullstendig «lockdown» og i tillegg en oljepriskrig igangsatt av Saudi Arabia og Russland mot amerikansk skiferolje, har oljeprisen falt helt ellevilt. I løpet av mars måned vi falt 45 prosent, fra allerede lave nivåer, og vi ligger nå under 30 dollar fatet. Dette er dramatisk for oljeprodusenter og oljeserviceselskaper.

Til tross for dette nettokjøper private sparere oljeprodusenter som Equinor og Aker BP.

• Får man handlet et selskap som Equinor som har en bunnsolid kredittrating og balanse til en utbytteavkastning på over 7 prosent, anser nok de fleste kunder dette som en hyggelig investering på litt lengre sikt, forteller Investeringsøkonomen.

• Jeg er litt mer usikker på Aker BP, som ikke kan vise til samme balanse og kredittrating som Equinor, fortsetter Nordnet økonomen.

På salgstoppen troner NEL, Frontline og Photocure som de mest solgte aksjene i mars måned.

• I så utrygge tider som nå selger kundene av selskaper som har en ingen eller en inntjening som svinger kraftig. Da er det naturlig at man selger seg ned gitt den utrygge situasjonen, avslutter Johannesen.

Mest kjøp i kroner

Funcom -13 211 418
Golden Ocean Group -12 435 829
Scatec Solar -12 052 928

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.sewww.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Taggar: