Spararna dumpade småbolag i september

Spararna fortsatte trots ökad oro på börsen att köpa aktiefonder i september. Men de tvära kasten på börsen gjorde att många valde att dra ned på risken. Det visar fondstatistik från Nordnet.

Småbolagen har gått som raketer och nu väljer fondspararna att hämta hem vinsten, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Antalet sparare som äger aktiefonder på Nordnets plattform ökade under augusti, vilket skvallrar om en fortsatt positiv syn på börsen trots tilltagande oro.

Trots en ny coronavåg och eventuella nya nedstängningar, och därtill en rejäl osäkerhet i de amerikanska techjättarna, så präglas fondköpen i september av optimism. Många resonerar uppenbarligen som så att rekyler är rimliga i ljuset av den uppgång vi haft, och det har de ju rätt i, säger Frida Bratt.

Men spararna väljer i ljuset av den ökade osäkerheten att dumpa småbolagsfonder.

Fyra av de sex mest nettosålda fonderna i september är småbolagsfonder. Småbolag har gått klart bäst i den långvariga uppgång vi sett sedan i våras, men spararna vågar inte hoppas på att den utvecklingen ska fortsätta utan väljer att ta hem vinsterna, säger Frida Bratt.

Men någon rotation från USA till Europa, som det börjat talas om i samband med frossan i techjättarna, syns åtminstone knappast i september månads fondstatistik.

Spararna tycks fortsatt tro mer på tillväxtbolag än på klassiska värdebolag, vilket det låga ränteläget bidrar till. Antalet ägare av Europafonder hos Nordnet backade under månaden, medan antalet ägare av USA-fonder totalt sett fortsatte att öka samtidigt som aptiten på teknikfonder kvarstår, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i september:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Didner & Gerge Aktiefond
Swedbank Robur Ny Teknik Didner & Gerge Småbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära Öhman Realräntefond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära Öhman Sweden Micro Cap
TIN Ny Teknik Didner & Gerge Small & Micro Cap
Swedbank Robur Access Asien Lannebo Europa Småbolag
Spiltan Räntefond Sverige Gladiator
SPP Aktiefond USA Norron Active
SEB Sverige Indexfond Delphi Nordic
SPP Aktiefond Global Skagen Kon-Tiki

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Taggar: