Spararna flockas kring Handelsbanken

Handelsbankens omstrukturering fick sparare att trycka på köpknappen, medan exportjättar som förlorar på en starkare svensk krona dumpas. Det visar aktiestatistik från Nordnet i september.

Handelsbanken gör en comeback i portföljerna som heter duga, konstaterar Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Nordnets aktiestatistik för september visar generellt en fortsatt tro på tillväxtbolag, medan tunga industribolag får stryka på foten. Men den klart mest nettoköpta aktien i september är Handelsbanken.

Det är ett riktigt utropstecken – antalet ägare av Handelsbanken-aktien via Nordnets plattform har ökat med inte mindre än 25 procent på bara en månad. Banken har ett starkt varumärke, nöjda kunder och lägre risk för att dras med i penningtvättsproblematik än konkurrenterna, men har länge dragits med höga kostnader. När man nu tar steget och skär i kontorsnätet så ser spararna stor potential, säger Frida Bratt.

Mest nettosålda aktie är verkstadsjätten Atlas Copco, men också flera skogsbolag åker ur spararnas portföljer.

– Atlas Copco är typexempel på ett bolag som drabbas av motvind när dollarn faller och skogsbolagen, med kostnader i kronor och försäljning i dollar, är extra känsliga. Hittills har kronförstärkningen inte märkts i någon högre utsträckning i börskurserna, men det kan det bli ändring på när rapporterna för det tredje kvartalet anländer. Det positionerar spararna sig för nu, samtidigt som de cykliska bolagen ju är de mest utsatta om virusspridningen tilltar ännu mer, säger Frida Bratt.

En annan aktie som säljs av är investmentbolaget Latour.

– Det är klokt att ifrågasätta om en premie på nära 50 procent är rimlig, hur god historik Latour än har.  En väldigt hög premie kan innebära en stor risk – om underliggande aktier faller samtidigt som också premien gör det kan man som sparare åka på en dubbelsmäll, varnar Frida Bratt.

Mest nettoköpta aktierna bland Nordnets svenska kunder i september:

Mest köpta Mest sålda
Handelsbanken Atlas Copco
Investor Latour
Tesla Industrivärden
Evolution Gaming Group SCA
Millicom Volvo
Castellum Astrazeneca
Apple Swedish Match
Norwegian SSAB
Kinnevik Skanska
Hufvudstaden Stora Enso

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.