Spararna satsar på pressade kronvinnare

Nervositeten är stor på börsen och i maj spred spararna sina risker i de populära investmentbolagen. Men de satsade även på bolag som pressats rejält i handelsoron – men som samtidigt drar nytta av den svaga kronan.

Kronan har varit månadens ”snackis”, också hemma i stugorna, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Under våren blev en lösning på handelskonflikten i princip inprisad i aktiekurserna, och därför var fallhöjden stor när konflikten mellan Kina och USA istället eskalerade med nya tullar i maj. På bara en månad har börsen fallit med cirka fem procent.

Handelskriget väcker farhågor om lägre tillväxt, vilket har pressat marknadsräntorna. Den amerikanska tioåringen handlas nu lägre än tremånadersräntan, vilket är en klassisk varningssignal om att sämre tider väntar. Det finns en påtaglig nervositet på marknaden nu, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

I maj dominerar investmentbolagen, som möjliggör riskspridning till låg förvaltningskostnad ofta till rabatt, i köptoppen. Men på köplistan finns också Boliden, som i början av månaden rapporterade ett lägre resultat jämfört med i fjol. Aktien har pressats rejält i handelsoron.

Det får spararna att se köpläge i typexemplet på ett bolag som lyfts av kronförsvagningen. Stärks dollarn med tio procent mot kronan lyfter Bolidens rörelseresultat med nästan 20 procent. Också SCA, som också pressats i oron, är både vinnare på svag krona och återfinns i köptoppen bland Nordnets kunder, säger Frida Bratt.

Mest köpta och sålda aktier i maj 2019 bland Nordnets kunder:

Mest köpta aktier    Mest sålda aktier
1. Investor 1. Sweco
2. Swedbank 2. Oriflame
3. Latour 3. Nordic Entertainment Group
4. Kinnevik 4. Fingerprint Cards
5. Nordea 5. MTG
6. Nobina 6. Nuevolution
7. Industrivärden 7. Cloetta
8. SCA 8. Bure
9. Kindred 9. OssDsign
10. Boliden 10. Clas Ohlson

F
ör mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Citat

Frida Bratt, sparekonom Nordnet