Sparkapitalet på väg in i matchen

Under mars månad har intresset för att investera i aktiefonder återvänt bland Nordnets kunder. På topplistan över de tio mest köpta fonderna återfinns fem stycken aktiefonder. Listan i övrigt utgörs av tre hedgefonder och två räntefonder. I toppen hittar vi en kort räntefond, Länsförsäkringar Penningmarknadsfond. Såväl Odin som Brummer lyckades få med två fonder vardera på tio i topp-listan.

- Vi ser tecken på att spararna är på väg in i matchen igen, även om det är för tidigt att säga att alla har dragit på sig matchstället, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet. Förra månaden hade vi bara en aktiefond på köplistan, och den här månaden har vi fem stycken. Sammantaget ger det här bilden av att mars är något av en brytpunkt där delar av det tidigare så negativt inställda spararkollektivet börjar tro på börsen igen, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Topplistan över mest sålda fonder består av sex räntefonder, två hedgefonder, en aktiefond och en guldfond. Den mest sålda fonden för andra månaden i rad är Lannebo Likviditetsfond.

- Min tolkning är att spararna just nu är delade i två läger. En stor grupp tycker fortfarande att det är för osäkert att placera i aktiemarknaden och ligger fortsatt investerade i räntefonder, eller köper mer i samma sektor. Den andra gruppen tror på börsuppgång och bättre global ekonomi, och väljer att investera enligt denna tes. Den senare gruppen har valt att investera i riskfyllda sektorer som olja, energi och småbolag. Det är alltså ”av eller på-läge” bland fondspararna för tillfället – lite risk eller väldigt mycket.

Mest köpta fonder

8. BlackRock World Gold
9. Templeton Global Bond
10. Danske Invest Sverige Likviditet

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 230 000 depåer under mars månad.