Svenska stålet lockar till köp efter 10-årslägsta

Stockholmsbörsen steg kraftigt under januari, trots en svag inledning på månaden. God riskaptit, sjunkande räntor, lågt oljepris och nya penningpolitiska stimulanser i Europa har drivit på uppgången. Den allt starkare US-dollarn påverkar även flera av de stora exportbolagen i Sverige positivt, något som gjort avtryck i aktiepriserna. Stockholmsbörsen satte därmed ytterligare ett kursrekord och nu har börsen passerat den tidigare toppnivåen från år 2000, även när man exkluderar utdelningar.

Aktieomsättningen bland de svenska privatspararna hos Nordnet Bank var hög. Volymerna var mer än 35 procent högre än månaden innan och i linje med den höga omsättningen i januari förra året. Flest köp noterades i SSAB A & B, Lundin Mining, Nokia OYJ medan Volvo B, Getinge B och TeliaSonera dominerar i säljtoppen.

- SSAB har haft en tuff utveckling på börsen och tappat närmare hälften av sitt börsvärde sedan i somras. Aktien handlades under januari till den lägsta nivån sedan 2004. Privatspararna tror att marknaden är överpessimistiska och har gjort stora köp i såväl A- som B-aktien, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

- Spararna fortsätter att sälja Volvo-aktien efter höstens och vinterns starka kursutveckling. Många av de som sålt senaste månaderna har bara ägt aktierna under några månader, men lyckats få en avkastning på över 15 procent. Snabba kursuppgångar får ofta spararna att plocka hem vinster även om trenden är fortsatt positiv, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
SSAB A VOLVO B
SSAB B GETINGE B
LUNDIN MINING TELIASONERA
NOKIA OYJ SEK NORDEA
ICA GRUPPEN SKF B
SANDVIK TRELLEBORG B
LUNDIN PETROLEUM SCA B
ROTTNEROS ELECTROLUX B
H&M B ATLAS COPCO B
ENQUEST BOLIDEN

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under januari.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 544,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Taggar: