Unik fond med fokus på barns rättigheter tillgänglig via Nordnet

Från och med idag kan Nordnets kunder investera i RobecoSAM Global Child Impact, en fond som placerar i företag som tar ett långsiktigt ansvar för barns rättigheter och välfärd. Fondens mål är att överträffa MSCI World  index.

Global Child Impact lanseras i Sverige idag, den 26 november, i samband Global Child Forum på Stockholms Slott, där Nordnets vd Håkan Nyberg kommer att tala. Fonden, som samarbetar med Global Child Forum, investerar i företag som arbetar aktivt för barns rättigheter och välfärd, och samtidigt kan bidra till en avkastning som överträffar MSCI World  index. RobecoSAM rankar de 3 000 största företagen i världen enligt en Global Child Score, baserat på resultat från en årlig hållbarhetsenkät som företagen svarar på. Resultaten backas upp av bevis, och en kontinuerlig uppföljning av företagens ansvarstagande. Nordnet är idag den enda plattformen som kommer att erbjuda fonden på den svenska marknaden.

- Global Child Impact är den enda fonden i världen som inkluderar barns rättigheter och välfärd som ett kriterium när de väljer bolag. Fonden kommer att ge våra kunder en unik möjlighet att stötta företag som tar ansvar, samtidigt som de får ett globalt sparande i några av världens mest omsatta bolag.  Många av våra kunder är intresserade av att hitta hållbara investeringar, och det blir ju enklare när RobecoSAM i det här fallet står för researchen, säger Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet.

Global Child Impact startade den 18 september 2015. Den har en förvaltningsavgift på 1,40 procent, handlas dagligen och har ingen lägsta gräns för investeringar.

- Vi är glada att kunna välkomna Nordnets kunder som investerare i fonden, och tror att den blir ett unikt komplement för alla de sparare som vill ha ett hållbarhetsperspektiv i sina investeringar, säger Clas-Henrik Ivarsson från Sustainability Investing Scandinavia, konsult för RobecoSAM i Skandinavien.

-  Vi är fokuserade på sektoröverskridande samarbeten som skapar förändring och den här fonden är ett fantastiskt resultat av detta fokus, säger Åse Bäckström, vd på Global Child Forum. Att investera är att påverka och vi hoppas och tror att fonden blir en drivkraft både i Sverige och runt om i världen.

För mer information, kontakta:
Eva Trouin, Sverigechef Nordnet, tel. 070-577 38 04
eva.trouin@nordnet.se

Clas-Henrik Ivarson, konsult för RobecoSAM, tel:  070-774 80 60
chi@siscandinavia.com

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Taggar:

Citat

Global Child Impact är den enda fonden i världen som inkluderar barns rättigheter och välfärd som ett kriterium när de väljer bolag. Fonden kommer att ge våra kunder en unik möjlighet att stötta företag som tar ansvar, samtidigt som de får ett globalt sparande i några av världens mest omsatta bolag. Många av våra kunder är intresserade av att hitta hållbara investeringar, och det blir ju enklare när RobecoSAM i det här fallet står för researchen.
Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet
Vi är glada att kunna välkomna Nordnets kunder som investerare i fonden, och tror att den blir ett unikt komplement för alla de sparare som vill ha ett hållbarhetsperspektiv i sina investeringar.