Exklusiv lansering från Norrbottens Destilleri

Report this content

FUSION009Arctic
- Att göra åkerbären rättvisa är ingen lätt uppgift och det är något som tagit mig många år att landa i. Att få representera Norrbottens landskapsblomma och samtidigt konstatera att det blir ett av Sveriges mest exklusiva destillat har därför fått ta den tid det behövts, med tanke på att lanseringen blir väldigt limiterad, berättar Master Distiller Dennis Bejedal.

Destillationsprocessen
Åkerbär och hallon macereras långsamt i ekologisk vetesprit för att varsamt få fram de eleganta smakerna från bären. På en liter produkt används ett kilo bär, vilket innebär att det är otroligt stora mängder bär i varje färdig flaska. Därefter destilleras maceratet i vår 50L kopparpanna där vi dragit ner kylvattnet på minimal nivå, vilket innebär att ångorna från maceratet får jobba flera varv för att ta sig igenom kylaren. Master Distiller Dennis kan på så sätt ha väldigt noggrann kontroll på att enbart samla in det bästa från hjärtat av destillatet.

Resultatet är ett destillat med tydlig doft samt stor, kraftig och lång smak från åkerbär och hallon. Arctic gör sig perfekt som en lyxig digestif efter maten.

FUSION009Arctic

Åkerbär (Rubus Arcticus)
Åkerbär kan bäst beskrivas som en fusion mellan hallon- och smultronsmak och växer vanligtvis i arktiskt klimat i fuktig gräsmark och i dikeskanter. Carl von Linné omtalar åkerbär i sin Flora Lapponica som att den under hans äventyrliga "lapska" resa "med bärens vinlika nektar många gånger återeldat honom, då han nästan dignade av hunger och trötthet".

Privatimport
FUSION.009.Arctic går att beställa via privatimport
Systembolaget. För ytterligare hjälp, maila: sales@ndspirits.com

Namn: FUSION.009.Arctic
Volym: 700ML
Alkoholhalt: 40%
Pris: 2289kr

För mer information kontakta:
Dennis Bejedal, grundare och Master Distiller
Mail: press@ndspirits.com

Om Norrbottens Destilleri
Den genomgående principen för samtliga våra produkter bygger på fusioner. Det innebär att noggrant utvalda råvaror kombineras på ett sätt som får nya smaker att uppstå. Vi utforskar en blandning av ingredienser från olika platser men börjar alltid med lokala växter från Norrbotten. Vid varje enskilt destillationssteg bevaras den unika karaktären hos växten, örten eller botaniken. Slutblandningen ska alltid både överraska och entusiasmera oss själva innan det hamnar i en flaska. Resultatet är en produkt från Norrbotten.

www.norrbottensdestilleri.com

Taggar:

Snabbfakta

Norrbottens Destilleri startar året med att släppa ett limiterat antal flaskor av deras eftertraktade Arctic, ett destillat gjort på Norrbottens landskapsblomma, åkerbär, som dem kombinerat med ekologiska hallon.

Citat

- Att göra åkerbären rättvisa är ingen lätt uppgift och det är något som tagit mig många år att landa i. Att få representera Norrbottens landskapsblomma och samtidigt konstatera att det blir ett av Sveriges mest exklusiva destillat har därför fått ta den tid det behövts, med tanke på att lanseringen blir väldigt limiterad.
Master Distiller Dennis Bejedal