Joakim Adolfson ny CTO på Northmill

- Ska växla upp fintech-företagets tillväxtresa

Stockholm 21 mars 2019: Det snabbväxande fintech-företaget Northmill har anställt Joakim Adolfson som ny CTO. Joakim har över femton års erfarenhet från ledande positioner inom gaming- och telekomsektorn och kommer närmast från rollen som Senior Development Manager på Scientific Games, ett tech-bolag med över 10 000 medarbetare globalt. Med lång och gedigen erfarenhet av Microsofts teknologi och att arbeta med digital innovation, både i Sverige och internationellt, blir Joakims uppgift att ta Northmills digitala affär i Sverige, Finland och Polen till nästa nivå.

– Vi är stolta över att Joakim börjar hos oss, säger Hikmet Ego, VD på Northmill. Hans starka profil och kompetens lägger grunden för vår fortsatta resa där medarbetarna och kunderna står i fokus. Vi har alltid befunnit oss i teknikens framkant och vår kraftfulla och automatiserade plattform är hjärtat i organisationen. Vi är övertygade om att Joakim kommer fortsätta utveckla och förvalta vår IT-organisation i syfte att leverera de bästa produkterna till våra kunder.

Den röda tråden i Joakims karriär kretsar kring innovation, drift och strategi, ofta i samband med att företagen genomgått kraftiga tillväxtresor. Karriären tog sin början på Sony Ericsson i olika roller, bland annat som Technical Lead, en tjänst som delades lika mellan Manchester och Stockholm. Han har även tidigare arbetat som mjukvaruchef och Head of R&D på ett tech-bolag inom Playtech koncernen.

–  Jag är van att verka i en agil miljö där det är viktigt att hålla en hög innovationstakt och där kraven att leverera kvalificerade produkter som genererar direkt kundnytta är stora. Northmill migrerade till molnet redan 2013 och har därför ingen legacy IT, har vuxit organiskt och varit lönsamma sedan starten. Företaget befinner sig mitt i en spännande resa och har potential att bli ett av de absolut mest framgångsrika fintech-företagen i världen. I den resan spelar tekniken en avgörande roll för att förbli konkurrenskraftig genom att ständigt leverera nya och trygga produkter till våra kunder, säger Joakim Adolfson.

Joakim belyser att det är när människa och maskin arbetar sida vid sida som verklig kundnytta uppstår.

– Det är människan som står i centrum för Northmills affär, fortsätter Joakim. Northmill leder genom teknik i syfte att ta hand om kunderna och skapa rätt service och trygghet i alla led. Det tilltalade mig. Företaget förstår vikten av att prioritera medarbetarna i syfte att få nöjda kunder. Därför blir en av mina viktigaste uppgifter att fortsätta rekrytera duktig och hungrig talang som delar vår vision och vill utvecklas med oss.

För mer information, vänligen kontakta:

Oliver Hofmann
PR & Communications Lead
+46 768 786 163

Om Northmill

Northmill, grundat 2006, är ett svenskt innovationsdrivet fintech-företag med en vision om att förenkla vardagsekonomin för alla. Med fokus på teknologi, innovation och tillgänglighet har Northmill idag över 400 000 kunder och över 100 anställda i tre länder. Northmill är ett svenskt finansiellt institut och en registrerad betaltjänstleverantör som verkar under tillsyn av Finansinspektionen. 2018 utsågs Northmill för andra året i rad till Dagens Industri Gasell. År 2018 uppgick Northmill Groups omsättning till 436 miljoner kronor. www.northmill.com.

Det snabbväxande fintech-företaget Northmill har anställt Joakim Adolfson som ny CTO. Med lång och gedigen erfarenhet av Microsofts teknologi och att arbeta med digital innovation, både i Sverige och internationellt, blir Joakims uppgift att ta Northmills digitala affär i Sverige, Finland och Polen till nästa nivå.

Vi är stolta över att Joakim börjar hos oss. Hans starka profil och kompetens lägger grunden för vår fortsatta resa där medarbetarna och kunderna står i fokus. Vi har alltid befunnit oss i teknikens framkant och vår kraftfulla och automatiserade plattform är hjärtat i organisationen. Vi är övertygade om att Joakim kommer fortsätta utveckla och förvalta vår IT-organisation i syfte att leverera de bästa produkterna till våra kunder.
Hikmet Ego, VD på Northmill
Det är människan som står i centrum för Northmills affär. Northmill leder genom teknik i syfte att ta hand om kunderna och skapa rätt service och trygghet i alla led. Det tilltalade mig. Företaget förstår vikten av att prioritera medarbetarna i syfte att få nöjda kunder. Därför blir en av mina viktigaste uppgifter att fortsätta rekrytera duktig och hungrig talang som delar vår vision och vill utvecklas med oss.
Joakim Adolfson, CTO på Northmill