• Northmill/

– Målsättningen är att vara etablerad på tio europeiska marknader år 2023

Stockholm, 11 februari 2021: Northmill Bank, som har visionen att förbättra människors privatekonomi, har stärkt ägarbasen och genomfört en kapitalrunda om 250 miljoner kronor via sitt moderbolag Northmill Group AB (publ). Kapitalrundan leddes av M2 Asset Management, ett svenskt investeringsbolag som kontrolleras av Rutger Arnhult, samt den institutionella investeraren och kapitalförvaltaren Coeli. Det nya kapitalet ska användas till fortsatt geografisk expansion samt accelerera utvecklingen av nya produkter.

Hikmet Ego, vd och medgrundare på Northmill Bank kommenterar
- Vi känner oss glada att kunna välkomna så kompetenta och erfarna ägare till vår växande neobank. Våra fantastiska medarbetare, långsiktighet, bevisad affärsmodell och det starka teknikdrivet har skapat förutsättningarna för att nu accelerera ytterligare. Våra investerare delar vår syn om att framtidens bank byggs genom att lyssna in och ta fram produkter som verkligen hjälper kunder förbättra sin privatekonomi.

Rutger Arnhult, styrelseordförande i M2 Assets Management AB kommenterar
- Northmill Bank är redan ett lönsamt bolag med en bevisad och hållbar affärsmodell vilket sticker ut bland dagens tech-investeringar. Vi har följt deras resa under en tid och imponerats över både grundarna och bolaget. Bankmarknaden är på god väg att förändras och vinnarna blir de som bäst kan anpassa sig till den nya digitala verkligheten. För mig är det här en investering i ett tech-bolag med långsiktiga ägare som bara är i början av sin resa. Jag ser stor tillväxtpotential i banken.

Idag har Northmill Bank som fick svenskt banktillstånd i september 2019, erbjudanden inom sparande, krediter, betalningar och försäkringar. Neobanken som precis lanserade sitt tredje sparkonto planerar många spännande produktlanseringar under året. Närmast stundar en expansion till Norge med produkten Reduce som redan nu hjälpt tusentals svenskar att sänka sin ränta på befintliga krediter, privatlån och avbetalningar.

Hikmet Ego, vd och medgrundare på Northmill Bank kommenterar
- När vi nu på riktigt börjar se ett skifte inom banking, drivet av kundernas förändrade krav och beteenden, mot smartare och mer kundnära produkter, ser vi som Sveriges enda helt molnbaserade bank stora möjligheter att möta den nya efterfrågan och vara en positiv pådrivare för bättre banktjänster för alla.

Northmill Bank genomför kapitalrunda på 250 MSEK för att accelerera den geografiska expansionen. Kapitalrundan leddes av M2 Asset Management, ett svenskt investeringsbolag som kontrolleras av Rutger Arnhult. Det nya kapitalet ska användas till fortsatt geografisk expansion samt accelerera utvecklingen av nya produkter.

Hikmet Ego, vd och medgrundare på Northmill Bank
Rutger Arnhult, styrelseordförande i M2 Assets Management AB